Brev
Hader mit liv
Hej BørneTelefonen
Jeg er en på 14 år
Jeg har tanker om cutte og det har jeg haft i 1 måneder. har snakket med min lærer men det hjælper ikke. Jeg gider ikke at sige det til mine forældre for er bange for at de tager mig ud af skolen da har noget med skolen at gøre. Jeg er bange for at komme i skole og får det både fysisk og psykisk dårligt. Min lærer han ved det godt. Han sagde jeg bare skulle slappe af men det har ikke hjulpet. Så derfor skal jeg snakke med ham på tirsdag. Jeg er bange for hvad han vil gøre og sige til mig hvad skal jeg gøre
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Det lyder som om, at du har det svært for tiden. Jeg kan godt forstå, at du kan være nervøs over at blande dine forældre ind i det.
Der er mange unge, der får tanker om at cutte, i perioder hvor de har det svært. Det betyder dog ikke at du skal gå rundt og have det sådan. Men det er en normal tanke at have, når det hele kan virke uoverskueligt.
Du skriver, at du har snakket med din lærer. Hvor er det godt gået af dig. Selvom det ikke har hjulpet endnu. Det kan nemlig være utroligt svært, at få fortalt en voksen når man har det dårligt psykisk. Så du har allerede taget et ret stort skridt. Når du læser det her svar, har du nok også snakket med din lærer igen?
Jeg er glad for at læse at din lærer sagde I skulle snakke sammen igen, det tyder på at læreren trods alt tager det alvorligt og du skal vide at det er lærerenes ansvar at sikre at alle børn har det godt i klassen, så jeg håber du havde en god snak med din lærer og nu føler at du får hjælp.
Når du skriver, at du er bange for at blive taget ud af skolen, tænker jeg, at der måske er nogle ting der gør dig glad derhenne også?  Kan du mon genkende det? Jeg er i hvert fald nysgerrig på, hvorfor du mon er bange for dine forældre skal tage dig ud af skolen?
Jeg vil håbe, du vil finde mod til at få snakket med dine forældre om hvordan du har det og hvis du ønsker at blive på skolen, så fortæl dem det. Jeg håber dine forældre vil gøre alt for at du kan få det godt og følge dit ønske om at du gerne vil blive på skolen og få den rette hjælp der. Måske du kan fortælle dine forældre, hvorfor du ikke ønsker at blive taget ud, så de kan forstå hvad du tænker og føler.
Du skal ikke have det så dårligt fysisk og psykisk over at komme i skole. Der er nogle voksne, der skal hjælpe dig med at få det bedre. Derfor er det godt du har taget fat i din lærer og at du har skrevet herind.  Jeg håber, at du får mod på, at åbne op overfor dine forældre også.
Hvis du får brug for en snak om det hele, er du meget velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen på 116 111 enten via tlf., chat eller sms, vi sidder klar til at lytte og tale med dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen