gymnasiet og venner

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej med dig.

Der er sket mange ting siden du startede på gymnasiet. Nogle ting har du selv haft indflydelse på. Andre ting har været svære at påvirke.

Nu står du i et svært dilemma. Skal du blive og se, hvordan venskaberne udvikler sig – både i klassen og med dit firkløver. Eller skal du skifte gymnasium, flytte med dine forældre og have langt til dine venner. Jeg kan ikke tage beslutningen for dig, men jeg vil gerne dele nogle tanker med dig.

Først vil jeg sige, at det altid er svært at komme i andre klasser end sine veninder. Det er der mange, der fortæller os her på BørneTelefonen.

Det lyder som om, at du allerede vidste at det kunne blive en konsekvens inden du tog valget om studieretning. Alligevel valgte du den retning, der gav mening for dig – og det fortæller mig meget om, hvem du er. Som du selv skriver, så omhandler beslutningen din fremtid. Alligevel er det ikke altid let at sætte sig selv først og prioriterer egne drømme, når ens venner vil noget andet. Men det har du gjort og det synes jeg faktisk er rigtig modigt.

Du kan rigtig godt lide din studieretning og fagene. Derfor valgte du nok også rigtigt, når nu det er meget vigtigt for dig. Dog oplever du, at du ikke passer ind. Det lyder som om, at du savner flere tætte venner i klassen. Ligesom du er vant til fra tidligere.

Det kan jeg godt forstå. Selvfølgelig får du nogle tunge tanker, når to af dine veninder går i klasse sammen og de går til fester med deres klasser. Det med at føle sig udenfor i ens gruppe kommer jo meget naturligt når de går i klasse sammen og oplever nogle andre ting som du nødvendigvis ikke gør.

I starten er det tit, at klasserne lukker sig om sig selv. Med det mener jeg, at festerne holdes meget opdelt. Men det behøver ikke fortsætter. Når andre begynder at blive venner på kryds og tværs, er det helt almindeligt at festerne også bliver mere blandende. Derfor kan det også være at det ændrer sig snart igen.

Skal du flytte med?

Det lyder som om, at du er meget glad for dine veninder. Så glad, at du er villig til at tage 2 timer i bus, hver dag.  Selvom jeg godt kan forstå, at du har lyst til det, så tænker jeg at det kommer til at blive rigtig hårdt for dig.

Men bare det, at du så gerne vil, fortæller mig måske også, at din firkløver er det værd for dig – og måske også værd at blive på gymnasiet for?

Men hvis du tænker, at den klasse du er i nu, ikke er en, du har lyst til at blive i, ville muligheden for at starte helt på ny måske også være en god mulighed.

Jeg lægger mærke til at du skriver, at du ikke gad at lære din nye klasse at kende. Du ville kun være sammen med dine veninder og har siden da spist frokost med dem hver dag.

Jeg kan sagtens forstå, at du mest har haft lyst til at være sammen med dem. Jeg tænker dog også, at det må have været svært for dig og dine nye klassekammerater at lære hinanden at kende.

Venskaber tager jo tid at udvikle. Det er jeg sikker på, at du ved når jeg læser dit brev.

Du virker som en pige, der bruger mange kræfter på at være en god og nærværende ven. Derfor ved du måske også, at det kan tolkes som en afvisning, hvis man aldrig er med.

Her tænker jeg også på dine nye klassekammerater, som du ikke har ville være sammen med. Måske de også har kunne mærke, at du trak dig og derfor har tænkt, at du måske slet ikke vil dem. Giver det mon mening for dig?

Måske de faktisk rigtig gerne vil have dig med i fællesskabet, men tror du ikke vil. Jeg kan selvfølgelig ikke vide det. Dog tænker jeg, at du kan overveje om du faktisk gerne vil fællesskabet i din nye klasse. Hvem ved, måske der også er mulighed for at få nogle rigtig gode og tætte venner her?

Det er nok vigtigt, at du først undersøger om det kan ændre sig i den klasse du går i nu. Måske det også vil hjælpe dig ift. om du skal skifte gymnasium eller ej. Jeg mærker i hvert fald, at det betyder meget for dig, at du er tryg og har venner i din egen klasse også. Mon jeg mærker rigtigt?

En mulighed kunne være at prøve at snakke med dine veninder om den beslutning du står overfor. Nu lyder det som om, at I taler meget sammen og derfor ved de måske allerede lidt om, hvad du står i. Men måske de også kunne hjælpe dig og guide dig i forhold til din egen klasse.

Som jeg forstår det, så går din fjerde veninde også alene i en anden klasse. Måske du kan tale med hende om, hvordan hun har det med det. Selv hvis I ikke kan ændre det, så kan I måske støtte hinanden. Giver det mening?

Du kan også tage en snak med din klasselærer. Din klasselærer har nemlig også ansvaret for, at alle har det godt i din klasse og skal hjælpe dig, når du ikke føler du passer ind.

Måske hun/han har nogle gode idéer til hvad du kan gøre. Jeg er i hvert fald helt sikker på, at det ikke er første gang, at hun/han hører om, at det kan være svært. Det er som sagt et problem som rigtig mange fortæller om.

Jeg kommer også til at tænke på dine forældre. Ved de mon, at du har det sådan her? Jeg tænker nemlig også det er vigtigt, at de ved hvordan du har det, så de kan støtte dig og passe på dig. Særligt hvis de flytter lige om lidt og du skal bo med dine bedsteforældre.

Jeg håber, at mine tanker har kunne hjælpe dig med din beslutning.

Nogle gange skal vi tage nogle rigtig store beslutninger, selvom vi ikke kender konsekvensen af dem. Det kan være rigtig svært at stå i og derfor er det også rigtig godt, at du tør række ud efter hjælp.

Jeg håber, at mit svar har givet dig mod på at fortsætte samtalen med dine venner, familie og lærer. Jeg tror på, at I sammen nå frem til en beslutning, der føles helt rigtig for dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.