Brev
Gymnasiet – fester og hytteture
Hej brevkasse
Jeg er lige begyndt i gymnasiet her i onsdags. Og jeg har allerede problemer.
Mit problem er at det gymnasium jeg har startet på har mange sociale arrangementer som alle er obligatoriske. Især på første år.
Jeg har altid følt mig lidt splittet fra andre på min alder pga. Kultur og religion. Helt fra de små klasser måtte jeg ikke komme til fødselsdage hos de andre, og det har altid gjort at jeg aldrig kom godt sammen med de andre.
På det gymnasium jeg går på nu har jeg min bedste veninde, men hun er i en anden klasse. Så nu er jeg alene i en klasse jeg slet ikke passer ind i. Der er kun 5 piger og de har allesammen formet en lille gruppe.
Og idag var der en introfest som var obligatorisk. Men jeg kom ikke. De ville allesammen mødes en time før hos en i klassen og “opvarme” med at drikke sig fulde. Og jeg gider ikke at være til en fest, hvor jeg kommer til at føle mig forfærdelig alene og utilpas omringet af fulde fremmede.
De kommer sikkert til at være sure på mig næste skoledag. Hvis de endda opdagede at jeg ikke var der. Og det bliver ikke bare en dag.
Vi skal snart på hyttetur og jeg kan ikke holde ud tanken om at jeg skal være tvunget sammen med dem i flere dage, uden et sted at slappe af. Men hvis jeg ikke kommer bliver min fraværsprocent højere og jeg kan måske blive taget til samtale.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg kunne jo snakke med mine forældre men de vil sikkert ikke gøre noget ved det.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du er havnet i noget af et dilemma. En stor del af det at gå i gymnasiet er det sociale, så jeg forstår virkelig godt, at du er splittet, når du ikke føler dig tilpas sammen med de andre.
Jeg tænker, at det er rigtig godt, at du kan mærke, hvad du har lyst til, og hvad du ikke har lyst til. Mange unge i din alder følger tit bare gruppen, og gør ligesom de andre, fordi det gør man bare… Jeg tror, det er rigtig vigtigt, at du holder fast i, hvem du er og hvad du har lyst til at deltage i. Jeg kan godt se, at du har et dilemma, når det samtidig påvirker din fraværsprocent.
Kunne du måske tage en snak med en studievejleder på gymnasiet eller måske en uddannelsesansvarlig? Fortæl dem om dine grænser og hvilket dilemma, det stiller dig i, når du ikke har lyst til at drikke eller for den sags skyld være sammen med en flok fulde klassekammerater… Måske er der en vej ud af det…?
En anden tanke, der kommer til mig, når jeg sidder med dit brev, er din klasse… Det kan godt være, at du kan slippe for nogle af arrangementerne, men du skal jo stadig gå i klassen de kommende år, mens du færdiggør gymnasiet… Måske var det en idé at lufte idéen om en anden klasse, når du snakker med en voksen fra skolen… Der må være andre unge piger, der ligesom dig bare gerne vil have en uddannelse, uden at skulle drikke sig fuld til alle arrangementer…
Jeg håber, du finder en løsning, der trods alt kan give dig nogle gode år på gymnasiet. Hvis mit svar ikke hjælper dig videre, er du velkommen til at kontakte os igen… Måske kan du bruge Ungechatten, hvor du kan chatte med en anonym voksen
.
Der er åbent
alle hverdage kl. 11-23 og i weekenden kl. 11-19.
De bedste ønsker fra BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen