Gymnasiet – fester og hytteture

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du er havnet i noget af et dilemma. En stor del af det at gå i gymnasiet er det sociale, så jeg forstår virkelig godt, at du er splittet, når du ikke føler dig tilpas sammen med de andre.

Jeg tænker, at det er rigtig godt, at du kan mærke, hvad du har lyst til, og hvad du ikke har lyst til. Mange unge i din alder følger tit bare gruppen, og gør ligesom de andre, fordi det gør man bare… Jeg tror, det er rigtig vigtigt, at du holder fast i, hvem du er og hvad du har lyst til at deltage i. Jeg kan godt se, at du har et dilemma, når det samtidig påvirker din fraværsprocent.

Kunne du måske tage en snak med en studievejleder på gymnasiet eller måske en uddannelsesansvarlig? Fortæl dem om dine grænser og hvilket dilemma, det stiller dig i, når du ikke har lyst til at drikke eller for den sags skyld være sammen med en flok fulde klassekammerater… Måske er der en vej ud af det…?

En anden tanke, der kommer til mig, når jeg sidder med dit brev, er din klasse… Det kan godt være, at du kan slippe for nogle af arrangementerne, men du skal jo stadig gå i klassen de kommende år, mens du færdiggør gymnasiet… Måske var det en idé at lufte idéen om en anden klasse, når du snakker med en voksen fra skolen… Der må være andre unge piger, der ligesom dig bare gerne vil have en uddannelse, uden at skulle drikke sig fuld til alle arrangementer…

Jeg håber, du finder en løsning, der trods alt kan give dig nogle gode år på gymnasiet. Hvis mit svar ikke hjælper dig videre, er du velkommen til at kontakte os igen… Måske kan du bruge Ungechatten, hvor du kan chatte med en anonym voksen

.

Der er åbent
alle hverdage kl. 11-23 og i weekenden kl. 11-19.

De bedste ønsker fra BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.