Gymnasie elev

Hej
Jeg er en pige på 17 år, jeg går på statsskolen. I slutningen af folkeskolen, begyndte jeg at få søvnproblemer. Det ændrede hele min hverdag, jeg kunne ikke længere følge med i timen og min lærer brød sig ikke længere om mine resultater af afleveringerne, min lærer kunne ikke forstå hvor min fantasi var blevet af og hvorfor der ikke længere var nogen handling i mine stile…

idag har jeg stadig søvn problemer, har været til læge med det men han ved ikke hvad der er galt eller hvad han skal gøre. Han sendte mig på psykiatrisk afdeling, her fik jeg en snak og jeg blev testet for forskellige sygdomme, men de konkluderede mig til at være rask.

Det går ikke bedre i gymnasiet, jeg er meget træt i timerne og har svært ved at følge med- jeg tænker hele tiden på at droppe ud, for føler det er et meget stort pres og mener ikke jeg kan klare det. På den ene side vil jeg bare gerne ud på arbejdsmarkedet og lave noget, men alligevel vil jeg jo gerne have en uddannelse, Jeg kan ikke klare ikke og have tid til sjov mere, når der er afleveringer konstant, som jeg bliver sur og ked af det over jeg ikke har overskud til alle de lektier og føler ikke jeg kan finde ud af det.

Jeg har kun fortalt min kæreste om det, han prøver og opmundre mig og sige at jeg godt kan, men kommer altid tilbage på tanken om at droppe ud. Er flere gange kommet til at græde over det, ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har før gået til psykolog, både en skolepsykolog men også en profesionel, jeg bryder mig ikke om det, de sagde bare en masse ting som jeg godt ved i forvejen..

men jeg ved ikke om jeg skal droppe ud og lave noget andet, jeg føler det er et tabu, men ved ikke om jeg kan længere.

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære ”pigepå 17”.

Mange takfor dit brev. Hvor er det bare en svær situation, du er havnet i. Søvn er forfærdeligt at undvære, så jeg forstår virkelig godt, at du har svært ved at samle dig om lektier og skoledag…

Når jeg læser dit brev, tænker jeg som det første, at lægen da skal gribe bolden igen og få undersøgt, hvorfor du ikke sover ordentligt om natten…? Jeg er ikke læge og kan på ingen måde komme med et bud på, hvad der kan være i vejen… hvis der er noget i vejen… Nogle mennesker har bare sværere ved at sove end andre, så det kan jo være, at du hører til dem...

Hvis jeg skal give dig et par forslag til, hvad der måske kan hjælpe dig… Så tænker jeg, at meditation kunne være en løsning… Mange folk med søvnproblemer har for mange tanker i hovedet, og de forstyrrer deres nattesøvn. Meditation er med til atskabe ro i krop og sind, måske kunne det afhjælpe dine søvnproblemer. Man kan låne CD’er med meditationsøvelser på biblioteket. Stille afslapningsmusik, kan også hjælpe nogen til at slappe af og falde i søvn.

Nu ved jeg jo ikke, om problemet er at falde i søvn om aftenen eller om du vågner mange gange i løbet af natten… Men hvis det er om aftenen problemet ligger, så kunne det måske være en god idé at læse en god bog eller måske lytte til en lydbog inden du skal sove, for på den måde at tænke på noget andet og få ro i kroppen og tankerne…

Det er svært at sige, hvad der er det rigtige for dig… Selvfølgelig ville det være rart at gennemføre din studentereksamen, når du er startet, men hvis det ikke er muligt, fordi du ikke er i stand til det, så kunne et sabbatår fra skolen måske være en mulighed…?

Under alle omstændigheder, så tror jeg det ville være en god idé for dig at tage en snak med dine lærere, så de måske kan få en forståelse for, hvad der ligger tilgrund for den manglende energi…

Hvis du få rbrug for at drøfte det med en anonym voksen, er du altid velkommen på Børnetelefonen på 116 111 eller UngeChatten, hvor der sidder en rådgiver klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23.

De bedste ønsker BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.