Gymnasie – efterskole

Hej,

Jeg er en pige på 16 år, som netop er gået ud af 9. klasse og begyndt i 1.g. Før sommerferie – og et stykke tid før – var jeg meget i tvivl om, hvorvidt jeg skulle direkte på gymnasiet eller tage et år på efterskolen. Hver gang, hvor det blev diskuteres, så fik jeg en klump i halsen.

I dag sidder jeg så og har truffet beslutningen om gymnasiet, men tanken om efterskole nager stadig. Efterskolen blev valgt fra, fordi jeg er meget moden, ved hvad jeg vil og egentlig føler mig 100% klar til at være gymnasieelev. Jeg valgte det også fra, fordi jeg har brug for at lade op alene, hvilket jeg ikke tror er muligt på en efterskole.

Jeg har en kæreste, som er taget på efterskole og hver gang jeg hører fra ham, så får jeg en klump i halsen igen og begynder at genoverveje mit valg.

Der er intet galt med min nye klasse på gymnasiet. Alle virker rigtig søde, og jeg kunne sagtens se mig selv have en plads i klassen. Jeg er bare konstant bange for, at jeg går glip af noget ved at vælge efterskolen fra – og at jeg senere kommer til at fortryde det. Jeg har generelt meget svært ved at tage beslutninger og mærke ordentlig efter, hvad jeg egentlig vil.

Og selvom de første par dage på gymnasiet har været rigtig gode, og jeg egentlig har haft det rigtig godt. Så græder jeg stadig, når jeg kommer jeg, og jeg kan ikke lade være – jeg ved ikke hvorfor?

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år!

Det er helt normalt, at man bliver i tvivl om den beslutning man har truffet i forhold til sin fremtid. Det tror jeg, der er mange, der kender.

Når man står overfor at skulle vælge mellem to forskellige ting, vil der være fordele og ulemper ved begge dele. Det lyder som om, at du har gjort dig nogle gode overvejelser, inden du traf valget om at starte på gymnasiet fremfor at tage et år på efterskole.

Hvis du havde valgt efterskolen i stedet for gymnasiet, tænker jeg, at du måske også ville føle, at det var forkert netop fordi du skriver, at du føler dig klar til at være gymnasieelev, og har brug for at lade op alene. Jeg synes, du skal huske på, at du har truffet dit valg ud fra grundige overvejelser af, hvad dine behov er. Selv om du måske føler, at du går glip af noget ved at have fravalgt efterskolen, får du så meget andet ved at have tilvalgt gymnasiet. I gennem hele livet, vil man stå overfor valg, som betyder, at man får noget i det, man vælger, mens man må give afkald på noget andet, i det det man fravælger.

Når man skal vælge mellem to, eller flere forskellige ting, kan det være en rigtig stor hjælp at skrive en liste med fordele og ulemper ved at vælge det ene frem for det andet. På den måde, kan man hjælpe sig selv med at vælge det, der er flest fordele ved.

Når du er faldet mere til i din klasse på gymnasiet, håber jeg, at du bliver rigtig glad for det valg, du har truffet, og kan se mange fordele ved det, som opvejer det, du måske ville gå glip af på en efterskole. Du kan jo også prøve at skrive listen med fordele og ulemper (selv om du allerede har valgt). Det kan måske hjælpe dig med, at blive mere sikker på dit valg af gymnasiet. Når du har fået tvivlen om dit valg på afstand, tænker jeg, at du ikke længere vil græde, når du kommer hjem. Jeg tror, det er tvivlen, om hvorvidt du har truffet det rigtige valg, der gør dig ked af det - og måske savnet af din kæreste. Ellers kan det være en snak med en studievejleder på gymnasiet, der kan støtte dig.

Jeg håber, du kan bruge mit svar, og ønsker dig alt held og lykke i gymnasiet.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.