Brev
Gymanise//ungdomsuddannelse
Hej,
Jeg skriver da jeg er mega i tvivl om hvad jeg skal gør. Jeg går lige nu på efterskole i 10. Klasse og skal allerede om lidt over en måned have fundet og skrevet til de udannelser jeg vil på. Mit problem er at jeg ikke ved hvad jeg vil i fremtiden.
Mange ville sige jeg så skal tage en stx da den åbner for meget. Men jeg tror ikke at jeg kan gennemfører den. Jeg er generelt set god i skolen. Jeg er god når jeg laver mine ting, men det dræner mig ekstremt og jeg har ikke overskud til at lave lektier. Det samme gælder jo så for hhx og så er jeg også dårligt til matematik så det er også lidt udelukket.
Så er der hf den har jeg hørt skulle være lige då hård da det er nogenlunde samme pensum du har bare et pr mindre til at komme i gennem det så det er lige så stressende hvis ik mere. Så har vi SOSu den er min familie ik begejstret for. Og det er helerik fordi jeg har et job jeg gerne vil have som jeg kan få med SOSU. Så er der eud og eux og alle dem der men det jo så inden Fot det specifikke job man vil have og det ved jeg ikke endnu.
HJÆLP jeg er så i tvivl og føler at ingen af uddannelserne er noget for mig
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Mange tak for dit brev til BørneTelefonen. I dit brev fortæller du om, at du skal til at vælge, hvad du skal lave efter 10. klasse. Men når du kigger på de forskellige tilbud, ser du ikke noget, som passer til dig. Og om lidt over en måned skal du have sendt papirer ud til den eller de uddannelser, du vælger. Jeg kan virkelig godt forstå, at det er en stressende situation, du lige nu sidder midt i. Så det er super godt du har skrevet til BørneTelefonen.
Jeg vil rigtig gerne fortælle dig, hvad jeg tænker, når jeg læser dit brev. Og så vil jeg også meget gerne henvise dig til andre, som måske kan råde dig endnu bedre, når du endelig skal vælge.
Først vil jeg lige sige, at du faktisk virker ret tjekket. Jeg kan jo se, at du kender til flere uddannelsesmuligheder. Og du ved også lidt om, hvad de indeholder, eller hvad de uddanner hen imod. Så du har da dannet dig et overblik, hvilket er en god begyndelse. Godt gået!
Der er faktisk mange unge, som står i præcis samme situation. Mange er usikre på fremtiden. Og mange føler, at de skal vælge det, som de vil lave resten af livet. Er det mon sådan, du føler? I Danmark er vi så heldige, at vi kan uddanne os hele livet. Har man fx taget en uddannelse til kok og senere i livet gerne vil være lærer, så er det faktisk muligt.
Når jeg læser dit brev, lyder det lidt som om, at du overvejer ungdomsuddannelse ud fra, hvad du ikke kan klare, hvad du ikke er god til, og hvilket job du ikke vil have i fremtiden! Er det mon rigtigt læst? Jeg synes, det er virkelig godt, at du har blik for, hvad du ikke kan, og hvad du muligvis ikke kan klare rent personligt. Det viser, at du kender dig selv og passer godt på dig selv. Det er godt.
Men det kan være en fordel at tænke over, hvad du godt kan li og godt kan klare. Og så undersøge, om du kan få hjælp til resten. Kan du mon følge mig?
Måske er du god til at møde op til timerne, tage notater, stille spørgsmål og være med. Er det mon rigtigt? Så er du jo allerede langt. Så har STX eller HF måske mulighed for at give støtte til de større opgaver, lektiehjælp eller lignende. Eller HHX har måske mulighed for at hjælpe med matematikken. Hvis du kan klare adgangskravene, har skolen måske hjælpen, du har brug for. Det kan man evt. se på deres hjemmeside.
Flere ungdomsuddannelser har gennem mange år oplevet frafald. Dvs. unge som stopper uddannelsen, før de er færdige. Bl.a. fordi de ikke kan overskue det. Mange ungdomsuddannelser har derfor forskellige tilbud om støtte, så flere kan gennemføre. Det kan jo være, de også har den hjælp, som du har brug for!
Du nævner også SOSU og EUD. Men du er usikker på, hvad du skal vælge, og om du egentlig vil arbejde med det. Vil du ikke arbejdet, skal du selvfølgelig ikke tage uddannelsen. Men har de en uddannelse, du kunne være interesseret i, er der måske flere muligheder, end du er klar over.
Tager man fx den korte uddannelse til social- og sundhedshjælper, kan man senere vælge at videreuddanne sig til social- og sundhedsassistent. Er man først blevet assistent, kan man senere vælge at videreuddanne sig til sygeplejerske. Og er man først blevet sygeplejerske, kan man senere specialisere sig til fx anæstesisygeplejerske.
Denne måde at bygge ovenpå og videreuddanne sig findes inden for store dele af uddannelsesområdet. Så der er utrolig mange muligheder. Men det kan en uddannelsesvejleder fortælle meget mere om.
For jeg tænker, at det er vigtigt, du får talt med en uddannelsesvejleder hurtigst muligt. Har du mon prøvet det? Du kan fx få fat på din kontaktlærer på efterskolen og sige, at du har brug for uddannelsesvejledning. Måske er der en uddannelsesvejleder på skolen? Så er det jo nemt.
Ellers kan din kontaktlærer sætte dig i kontakt med Ungdommens Uddannelsesvejledning, som helt sikkert kan hjælpe dig. Hvad enten du skal i et almindeligt tilbud, et særligt tilbud eller måske noget helt tredje.
Du kan evt. også prøve Uddannelsesguidens e-vejledning. Vejledningen har åbent dag, aften og weekend og er anonym. De har mange tilbud. Også et som passer til dig.
Adgangskortet kan du selv undersøge, hvilke muligheder der er efter ungdomsuddannelserne. Vælger du EUD, kan du også se muligheder for videreuddannelse.
Måske har du lyst til at forsøge dig med Uddannelsesguidens Studievælger? Her vælger du ud fra dine interesser – fx sprog, kunst, mennesker, pædagogik osv. Finder du en uddannelse, du er interesseret i, kan du jo se, hvilke krav der er for at komme ind (fx stx, hf el. lign.)
Der er jo mange måder at vælge uddannelse på. Nogen vælger det samme som deres forældre eller søskende. Nogle vælger ud fra en interesse eller hobby, som de har i forvejen. Andre vælger måske ud fra noget, som de kan og er gode til i forvejen. Og nogle vælger den uddannelse, som giver flest muligheder bagefter. Som du fx skriver om STX.
Jeg tror også på, at du kommer videre. Men jeg er sikker på, du kommer bedst videre med hjælp og støtte fra en vejleder. Måske du tager kontakt allerede om lidt? Jeg ønsker dig i hvert fald alt godt med dit valg, hvad end du vælger.
Jeg håber at du kan bruge mine råd, ellers synes jeg du skal vide, at du altid kan ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af de dygtige rådgivere der sidder og gerne vil hjælpe dig yderligere.
De bedste tanker og ønsker.
BørneTelefonen