Brev
Græder over skole
Hej børnetellefon
Hver gang jeg tænker på skole bliver jeg ked af det, mine forældre forstår det ikke og det gør jeg heller ikke.
Efter sommerferien skal jeg i syvendene. Jeg gad godt at skifte skole i syvendene men der skal jeg konfirmeres så hvad nu hvis jeg kommer ud på den forkerte skole. (Har prøvet at skifte skole før)
plz hjælp vil ikke til tienderne klasse være ked af at gå i skole.
Hilsen 12 år pige
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Nogen gange kan det være svært at finde ud af, hvad man egentlig er ked af. Men du er ked af det, når du skal i skole – så har det nok noget med skolen at gøre.
Kunne du og dine forældre sætte jer sammen og lave en liste over de gode ting ved din skole/klasse og de ikke gode ting ved din skole/klasse.
På den måde kan det blive lidt nemmere at finde ud af; hvad der gør dig glad ved skolen/klassen og hvad du bliver ked af ved skolen/klassen.
Når I har fundet nogle svar på de ting, så kan I også komme igang med at finde ud af, hvad der skal til for at du trives i skolen/klassen.  Det kan I også tale med skolen om, så dine lærere også kan hjælpe med, at du får det godt i skolen/klassen.
Det er ikke godt at gå og være ked af det i lang tid. Man kan godt have dage eller et stykke tid, hvor man ikke lige synes, at alt er super sjovt. Men det skal ikke være i lang tid, så er der brug for hjælp til at få det bedre.
Jeg kan godt se, at hvis du skulle skifte skole, så skulle du helst få det godt på den nye skole. Derfor er det godt, at I starter med at finde ud af, hvad der er godt og ikke godt ved den skole/klasse du går i nu. Ellers kan det være, at det heller ikke bliver godt på en anden skole, hvis du skulle skifte.
Jeg håber, at I finder ud af, hvordan du kan få det godt i skolen/klassen.
Du lyder til at være en dejlig pige, som kan mærke, at du ikke har det det helt godt. Det er så sejt, at du gør noget for at få det bedre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen