Brev
Gik om
Hej
jeg gik om i 4 klasse og fik aldrig af hvede hvorfor nu går jeg i 6. Klasse og føler mig udenfor fordi at de er et år mindre en mig
så kan jeg godt rykke op igen?
Eller skal jeg prøve at skrifte skole
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 14 år.
Prøv at start med at finde ud af, hvorfor du gik 4 klasse om. Der har helt sikkert været en grund til det. Det kunne måske også være meget rart for dig at vide, hvorfor du gik om? Du kan prøve at spørge dine forældre om det. Eller du kan spørge en af lærerne på din skole.
Du kan også spørge skolen, om det er muligt at komme tilbage i din gamle klasse. Skolen skal selvfølgelig snakke med dine forældre om det også. Jeg ved ikke, om det kan lade sig gøre. Det kommer nok an på, hvad årsagen var til, at du skulle gå et klassetrin om. Men man kan altid spørge.
Jeg synes ikke, at du skal tænke så meget over jeres alder i klassen. Selvom du er 1 år ældre end dine klassekammerater, så kan du godt have en masse tilfælles med dem. Er det måske fordi I ikke har de samme interesser, at du føler dig udenfor?
Hvis du føler dig udenfor i din klasse, så synes jeg også, at du skal fortælle det til en lærer. Du kunne fortælle det, samtidig med, at du spørger dem om det andet. Det kunne måske være en god idé, hvis der blev holdt et møde med dig, dine forældre og nogle fra skolen. I kunne sammen finde ud af, hvordan du kunne få det bedre i skolen og i klassen. Det er dine lærers ansvar, at du har det godt i klassen, så de skal hjælpe dig. Det er altså vigtigt, at du fortæller dem det, så de får muligheden for at hjælpe dig.
Det er svært at svare på, om det ville hjælpe at skifte skole. Det er igen noget du må prøve at snakke med skolen og dine forældre om. Det er dem, der kender dig bedst og nok dem der kan give dig det bedst råd.
Hvis I finder ud af, at du skifter skole, så er det vigtigt, at I besøger den nye skole - og du finder du af, om du vil få det bedre i den nye klasse.
Det er vigtigt, at du får det godt i skolen og det er, der nogle voksne, der skal hjælpe dig med at få.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.