Gider ikke uddannelse

Hej,
jeg er en pige i 10 klasse. Jeg er 16 år gammel. Lige nu laver vi OSO og taler om uddannelser. Men har fundet ud af jeg ikke ville have en uddannelse endnu. Synes at jeg er alt for ung til at vælge hvad jeg vile resten af livet. Er det normalt? Siger ikke jeg ikke ville have en uddannelse, ville bare ikke tager en lige nu. Er det normalt? Kan jeg få nogle tips?

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Jeg ved, at du bestemt ikke er den eneste, der synes, det kan være rigtig svært at tænke på uddannelse og fremtidige jobs, når man “kun” er 16 år. Så du er bestemt ikke alene med dine tanker.

Derfor tænker jeg, at du måske kan vælge noget, du lige nu synes virker spændende, som du kan arbejde med i din OSO – det behøver jo ikke være det, du vælger i fremtiden. Måske du synes, det er sjovt at lave kager, og så kunne du fx undersøge konditoruddannelsen eller måske du er vild med idræt, og så kunne du måske overveje at arbejde med fysioterapeut-uddannelsen. Det allervigste med OSO er, at man bliver lidt klogere på de mange forskellige job- og uddannelsesmuligheder, der er.

Når du er færdig med 10.klasse, skal du selvfølgelig vide, hvad du så vil. Her er det mest almindelige at tage en erhvervsuddannelse eller en gymnasial uddannelse, men der er også andre muligheder, som du måske kan tale med din lærer eller studievejleder om.. du behøver altså ikke vide præcis, hvad det er for en uddannelse, du skal tage i fremtiden allerede nu.

Måske det også kunne være sjovt for dig at tale med nogle andre om deres valg af uddannelse. Måske du har en ældre søskende, en kusine, et andet familiemedlem eller en helt fjerde, som du kan tale med. Så kan du også høre, hvad det var for nogle overvejelser, de gjorde. Det kan tit være meget sjovt at høre, at det faktisk er de færreste, der allerede som 16-årig vidste, hvad det var, de skulle ende med at arbejde med.. Måske sådan en snak også kan berolige dig lidt. Det kan du jo overveje..

Til allersidst vil jeg lige anbefale “UddannelsesGuiden”, som du måske allerede kender.  Den kan måske hjælpe dig lidt med at finde ud af, hvad det er, der gør dig glad.. for i sidste ende er det måske det, der er allervigtigst. Nemlig at lave noget, man kan lidt. Du kan se mere her.

Og husk på, det er måske også en mulighed for dig efter 10. klasse at trække stikket lidt og måske tage på højskole og hygge dig med noget som du interesserer dig for, eller måske bruge et års tid på at arbejde og tjene lidt penge. Og måske spare sammen til en lille rejse. Man kan godt blive skoletræt og have brug for lige at trække vejret og mærke efter hvad vej man skal gå og det er helt ok.

Jeg håber, du kan bruge mit svar?! Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.

Mange hilsner
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.