Brev
Gernerthed og gymnasium
Hej
jeg er en pige på 16 år. Jeg er lige startet på gymnasiet i 1.g.
Mit problem er at jeg føler mig alene i den nye klasse. Jeg har været vandt til altid at have en eller to personer som jeg følte mig tryg hos, men nu har jeg pludselig ingen.
Jeg er en meget genert person, så har ikke lige let ved at snakke med de andre fra klassen.
Jeg prøver men jeg ved aldrig hvad jeg skal sige. Jeg kæmper rigtig meget med min generthed og har specielt svært ved at deltage i en samtale i en gruppe bestående af mere end 2 personer. Det er ikke fordi jeg er bange for at det jeg vil sige lyder dumt, ordene kommer bare ikke ud ad min mund.
Jeg ønsker ikke at dem fra min klasse kun kommer til at se mig som “den stille pige” for jeg er meget mere end det, men ved ikke hvordan jeg bryder ud af min skal.
Jeg har også super svært ved at snakke med drenge. Vil rigtig gerne blive bedre til det, men ved ikke hvordan.
håber i kan hjælpe.
hilsen anonym.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Hvor må det være spændende at være startet i gymnasiet! Men det er også helt naturligt, hvis det er lidt hårdt. Ikke nok med at du har fået nye fag, nye lærere, en ny vej til skole osv., så er du også startet i en hel ny klasse, og skal på den måde ’starte forfra’ med at bygge venskaber op.
Heldigvis, er det jo sådan for de fleste (måske alle) andre i din klasse. Men jeg ved, at det er forskelligt, hvordan man oplever det. De fleste vil gerne give et godt førstehåndsindtryk. Der er faktisk også mange, der har lyst til at starte på en frisk, og fremstå lidt anderledes end de gjorde, da de gik i folkeskole. Det kan f.eks. være, at de gerne vil klare sig bedre og være mere flittige i skolen. Eller at de gerne vil være i centrum, og fremstå som den sjove og festlige. Andre kan have det helt modsat, og har måske ikke lyst til at være i spotlyset.
Jeg ved godt, at det er en kliché at sige at ’Rom ikke blev bygget på én dag’, men det passer altså! Det er et ordsprog, der betyder, at ingen mennesker bare ændrer personlighed fra den ene dag til den anden. Det tager tid - men det er ikke umuligt. Især ikke hvis man har den lyst og det ’gåpåmod’, som du viser mig i brevet her. Du ved nemlig, at der er noget du gerne vil ændre på. Du kæmper med din generthed, og er opmærksom på, hvad det er du synes, der er svært. Det er flot at have sådan en selvforståelse som du.
Du ønsker ikke, at din klasse skal se dig som den ’stille pige’. Hvilken slags pige mon du så gerne vil være? Jeg har en lille øvelse som måske kan hjælpe dig. Prøv, overfor dig selv, at sætte nogle ord på hvad du kunne ønske dig blev anderledes. Når du har skrevet ordene ned, så tænk over, hvad du kan gøre for at komme det nærmere (lad os kalde dem dine mål). Husk at det kræver mange små skridt (da Rom jo ikke blev bygget på én dag).
Tænk over de små ting, som du kan gøre. Det kan f.eks. være at sige ’hej’ til en pige i klassen, spørge en anden om hvad hun har lavet i weekenden, eller hvilke serier hun følger med i. Og tænk måske også over, hvad du vil gøre/sige når de svarer. Når du kommer hjem fra skole, så skriv 3 ting ned, som du synes gik godt den dag. Eller som du var glad for skete (stort som småt, bare du finder 3 ting). Prøv om du kan gøre det i hvert fald i en uge. Har du mod på det?
Du kan også lade nogle af dine mål omhandle drenge. Noget der faktisk altid virker, når man skal i kontakt med drenge, men også piger, er at udvise interesse for, hvad de siger. Det kan man f.eks. gøre ved at stille uddybende spørgsmål, om noget de fortæller. At sige at man synes det var ’sejt gået’ eller ’flot klaret’, og altså virke begejstret på deres vegne. Det er måske simpelt, men det virker. De fleste kan nemlig godt lide at føle, at det de siger er spændende, sjovt, interessant, fedt osv. Det kender du sikkert også selv.
Jeg håber, at du føler, at du har fået nogle ideer til, hvad du kan gøre. Ellers er du altid velkommen til at kontakte vores rådgivning på telefon, chat eller sms.
Til sidst vil jeg sige at der faktisk er mange der synes godt om ’stille piger’ (også drenge). Du ønskes alt det bedste med på vejen.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen