Gernerthed og gymnasium

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Hvor må det være spændende at være startet i gymnasiet! Men det er også helt naturligt, hvis det er lidt hårdt. Ikke nok med at du har fået nye fag, nye lærere, en ny vej til skole osv., så er du også startet i en hel ny klasse, og skal på den måde ’starte forfra’ med at bygge venskaber op.

Heldigvis, er det jo sådan for de fleste (måske alle) andre i din klasse. Men jeg ved, at det er forskelligt, hvordan man oplever det. De fleste vil gerne give et godt førstehåndsindtryk. Der er faktisk også mange, der har lyst til at starte på en frisk, og fremstå lidt anderledes end de gjorde, da de gik i folkeskole. Det kan f.eks. være, at de gerne vil klare sig bedre og være mere flittige i skolen. Eller at de gerne vil være i centrum, og fremstå som den sjove og festlige. Andre kan have det helt modsat, og har måske ikke lyst til at være i spotlyset.

Jeg ved godt, at det er en kliché at sige at ’Rom ikke blev bygget på én dag’, men det passer altså! Det er et ordsprog, der betyder, at ingen mennesker bare ændrer personlighed fra den ene dag til den anden. Det tager tid - men det er ikke umuligt. Især ikke hvis man har den lyst og det ’gåpåmod’, som du viser mig i brevet her. Du ved nemlig, at der er noget du gerne vil ændre på. Du kæmper med din generthed, og er opmærksom på, hvad det er du synes, der er svært. Det er flot at have sådan en selvforståelse som du.

Du ønsker ikke, at din klasse skal se dig som den ’stille pige’. Hvilken slags pige mon du så gerne vil være? Jeg har en lille øvelse som måske kan hjælpe dig. Prøv, overfor dig selv, at sætte nogle ord på hvad du kunne ønske dig blev anderledes. Når du har skrevet ordene ned, så tænk over, hvad du kan gøre for at komme det nærmere (lad os kalde dem dine mål). Husk at det kræver mange små skridt (da Rom jo ikke blev bygget på én dag).

Tænk over de små ting, som du kan gøre. Det kan f.eks. være at sige ’hej’ til en pige i klassen, spørge en anden om hvad hun har lavet i weekenden, eller hvilke serier hun følger med i. Og tænk måske også over, hvad du vil gøre/sige når de svarer. Når du kommer hjem fra skole, så skriv 3 ting ned, som du synes gik godt den dag. Eller som du var glad for skete (stort som småt, bare du finder 3 ting). Prøv om du kan gøre det i hvert fald i en uge. Har du mod på det?

Du kan også lade nogle af dine mål omhandle drenge. Noget der faktisk altid virker, når man skal i kontakt med drenge, men også piger, er at udvise interesse for, hvad de siger. Det kan man f.eks. gøre ved at stille uddybende spørgsmål, om noget de fortæller. At sige at man synes det var ’sejt gået’ eller ’flot klaret’, og altså virke begejstret på deres vegne. Det er måske simpelt, men det virker. De fleste kan nemlig godt lide at føle, at det de siger er spændende, sjovt, interessant, fedt osv. Det kender du sikkert også selv.

Jeg håber, at du føler, at du har fået nogle ideer til, hvad du kan gøre. Ellers er du altid velkommen til at kontakte vores rådgivning på telefon, chat eller sms.
Til sidst vil jeg sige at der faktisk er mange der synes godt om ’stille piger’ (også drenge). Du ønskes alt det bedste med på vejen.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.