Brev
Genert i ny klasse
Hejsa
Jeg er lige startet på en ny skole hvor jeg kender mange, der er en fra 8. Som ikke særlig godt kan lide mig (jeg går selv i 7.) jeg ved ikk hvad jeg har gjordt hendes men hun kan ikke lide mig, og hun kender en fra min klasse
Jeg er ret sikker på at hun har bagtalt mig til hende fra min klasse, fordi pigen fra min klasse virker ikke rigtigt til at kunne lide mig, og jeg er selfølgelig også bange for at hun så har sagt de ting videre til resten af klassen.
Jeg føler mig i det hele taget bare ikke særlig godt taget i mod da de nærmest ikke taler til mig eller noget og ved bare ikke hvad jeg skal gøre, har sagt til mine forældre at de alle er søde mod mig og sådan men det er de jo faktisk på en måde ikke.
Hjælp en ret så ked af det pige!!??
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have hjælp til, at få det godt i din nye klasse. Det fortjener du også.
Jeg ved, at der er rigtigt mange børn og unge, som har svært ved at falde til i en ny klasse. Ofte har de andre jo gået i klasse sammen i flere år og er derfor blevet venner med hinanden. Måske tænker de ikke over, at du skal have lidt hjælp til at komme ind i fællesskabet. Eller også ved de ikke helt, hvordan de skal tage i mod dig eller komme i kontakt med dig?
Jeg kan også godt forstå, at du gør dig nogle tanker om, hvordan pigen fra 8. klasse kan taler om dig til dine nye klassekammerater. Det må være ubehageligt for dig, at hun har bagtalt dig. Og jeg synes, det er rigtig vigtigt, at hun bliver stoppet. Hun skal ikke gå og påvirke de andre.
Jeg tænker, du derfor ret hurtigt skal tale med en af din lærere. Er der en lærer, som du føler dig mest tryg ved? Eller er der en lærer, som måske allerede har talt med dig om din skolestart? Det er lærerens ansvar, at alle har det godt, når de er i skole. Og som ny elev, skal din lærer være ekstra opmærksom på, at du kommer godt ind i klassen.
Du skriver, at du har fortalt dine forældre, at de andre er søde mod dig. Men måske skulle de kende sandheden? For på den måde vil de kunne hjælpe dig – også med at få talt med din lærer.
Er der en pige i klassen, som du taler lidt med? Jeg tænker, at du skal prøve at tage mod til dig og henvende dig lidt mere til hende. Vise hende, at du er interesseret ved fx ved at spørge, om I skal lave gruppearbejde sammen. Eller sige godmorgen eller bare tale lidt med hende i frikvarteret. På den måde vil du vise, at du gerne vil dine nye kammerater. Og det kan måske også gøre, at de begynder at tale mere med dig.
Jeg håber, du finder modet til hurtigt at få talt med din lærer – så han eller hun kan hjælpe både dig og klassen med at finde hinanden.
Venlig hilsen børnetelefonen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen