Brev
Genert
Hej brevkasse
Jeg er en meget genert pige.
i sidste uge havde jeg emne uge. Vi var på en masse hold der var blandet mellem 4-6 klasse. på et af værkstederne skulle man stå overfor en person (der ikke går i ens klasse) men skulle snakke med den person man står overfor.
Jeg kunne ikke. Jeg kunne ikke snakke. jeg turde da slet ikke at se dem i øjnene og det er sådan et stort problem.
Jeg tør ikke engang at se min familie i øjnene altså bortset fra dem jeg bor sammen med. Jeg kan nærmest ikke engang se min mormor i øjnene. Jeg tør ikke sige noget højt i min klasse.
Når jeg skal købe et eller andet kan jeg heller ikke se kassedamen i øjnene eller svare dem. Jeg bliver helt nervøs. Jeg begynder at hyperventilere. Jeg begynder at svede. Det er virkelig et problem.
Jeg håber at en af jer derude kan hjælpe mig.
fra den nervøse pige.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Hvor er det flot, at du har taget dig mod til at skrive herind!
Det lyder som om, din generthed hæmmer dig hver eneste dag. Derfor er det vigtigt, at du får hjælp. Man skal ikke gå og frygte hver eneste ny dag.
Ud fra det du skriver, lyder det som om, at det eneste sted du ikke er genert, det er derhjemme. Derfor tænker jeg, at det vil være godt, hvis du kan snakke med din mor eller far om, hvor meget du lider under din generthed, og hvor svær din dagligdag er lige nu.
Jeg tænker, at I sammen skal have snakket med din skole, så du kan få hjælp, når du er i skole. Måske vil det være en god ide at tale med sundhedsplejersken på skolen, for hun er god at snakke med, og hun har helt sikkert talt med andre børn, der også døjede med generthed.
Hvis du synes, det er svært at få snakket med din mor eller far, kan du jo eventuelt vise dem brevet her, for du fortæller så fint og præcist, hvor svært du har det. Det er vigtigt, at du får fortalt, hvordan du har det, for du har bestemt fortjent at få det godt!
Du kan fortælle dine forældre, at de altid er velkomne til at ringe til Forældretelefonen på 35555557, hvis de vil have råd til, hvordan de støtter dig.
Du er også selv meget velkommen til at ringe til børnetelefonen på 116111, hvis du har brug for at snakke. Hvis det er for svært at snakke, kan du også skrive sammen med en rådgiver på Chatten eller på SMS.
Jeg ønsker dig held og lykke, og håber for dig, at du får snakket med din mor eller far, så I sammen kan finde god hjælp til dig.
De bedste hilsner,
BørneTelefonen