Brev
Forvirret og ked af det.
Hejsa,
Jeg er en dreng på 17 år, og lige nu går jeg i gymnasiet.
Jeg har det virkelig svært for tiden, og nogen gange vil jeg ønske jeg ikke var i live.
Jeg føler virkelig ikke at gymnasiet er det rette for mig, men på samme tid vil jeg ikke spilde hvor klog jeg er.
Hver dag jeg er der, føler jeg mig alene og jeg har ingen at snakke med.
Jeg kan snart ikke holde det ud mere. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst følte, at jeg var glad.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år.
Jeg ved ikke om det er nogen hjælp overhovedet, men der er mange, der har de samme tanker og følelser som dig. Det gør det selvfølgelig ikke bedre, men nogen gange kan det være rart at vide, at man ikke er den eneste, der har det sådan.
Jeg synes, at det er super modigt af dig, at du deler dine tanker og følelser med os her på BørneTelefonen. For mig viser det, at du er en ung fyr, der mærker efter og som lige nu går gennem en svær tid.
Hvis du ikke føler, at gymnasiet er det rette for dig, så overvej om du skal fortsætte. Jeg synes bestemt heller ikke, at du skal spilde dine intellektuelle evner. Det betyder dog ikke, at du skal bruge dem på gymnasiet. Du kan både gå på handelsskole, erhvervsskole eller tage en htx. (teknisk studentereksamen)
Det kan også være du har brug for et år, hvor du arbejder og ikke går i skole og så tage en uddannelse på et senere  tidspunkt. Det kan f.eks. være en HF eller en af de ovenstående uddannelser. Der er rigtig mange muligheder, så jeg synes, det er ærgerligt, hvis du skal gå tre år i gymnasiet, hvor du ikke føler dig tilpas.
Kunne du snakke med en studievejleder på gymnasiet om, hvad der kunne være af muligheder for dig?
Hvis du fortsætter i gymnasiet, så tænker jeg, at en snak med en studievejleder stadig kunne være en rigtig god idé. Et gymnasium er et stort fællesskab, men i det store og nogen gange uoverskuelig fælleskab, findes der en masse små fællesskaber. Det lyder til, du har nemt ved det faglige, så kunne det måske være en idé at få et job i lektiecafeén. Her har du mulighed for at møde nogle forskellige mennesker, som du måske ikke vil være faldet i snak med ellers. Du er samtidig på hjemmebane, og kan videregive nogle af dine styrker, nemlig det faglige.
Hvis der ikke findes en lektiecafé på dit gymnasium, så ville det være super cool, hvis du startede en, prøv evt. at hør din studievejleder om muligheder?
Og mærk så efter, hvad gør dig glad. Hvad mon der vil kunne bringe glæden tilbage i dit liv. Måske du har en fritidsinteresse, som kunne få mere plads i dit liv. Måske du kan gå til en sport, spille et instrument eller måske overveje at kigge forbi Ventilen, der har afdelinger over hele landet. Det er en organisation, der har til formål at forebygge og afhjælpe ensomhed hos ung mellem 15-25.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig og husk at gå på gymnasiet er ikke det vigtigste her i livet – det er langt vigtigere, at du får det bedre og føler dig glad og tilpas.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.