Forstyrrende tanker og problemer m. opmærksomhed?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år.

Jeg synes, det er nogle fine refleksioner, du gør dig, om dine tanker. Beskrivelsen af “togskinnerne” er en rigtig fin metafor. Den gav mig et godt billede af, hvordan du oplever dine tankestrømme. Dine refleksioner fortæller mig, at du har en rigtig god føling med, hvad der sker inden i dig. Så jeg tror på, at noget har ændret sig for dig, når du har mærket det. Og derfor skal du ikke være nervøs for at fortælle andre om det.

Der kan være mange grunde til, at man begynder at tænke anderledes. Alder er en væsentlig grund: Jo ældre man bliver, jo flere ting skal man klare, man har oplevet flere ting, og man skal kunne mere komplekse ting rent tankemæssigt. Du skriver, du er 16 år, og det er en alder, hvor der sker rigtig mange ting i ens liv og inden i. Det kan nogle gange være lidt svært selv at følge med.

Det er helt normalt, at tanker kører som på flere skinner, i forskellige hastigheder og med retningsskift. En måde, man kan afhjælpe dette, er ved at hjælpe tankerne lidt ud af hovedet. Det kan du gøre ved at snakke med folk om det, du tænker på, eller ved at skrive dine tanker ned og lave fx “to-do”-lister. Så ved du, det er på papiret, og du behøver derfor ikke at holde det aktivt i hukommelsen.

Tankestrømme og -forstyrrelser er altså helt normale, når de opleves i en grad, hvor man fortsat har det godt og kan klare de ting, man skal have klaret. Du fortæller dog også om en depressiv periode og et panikanfald, som du ikke har fortalt nogen om endnu. Måske nogle tanker ift. disse episoder også bliver ved med at mase sig på? Derfor synes jeg, at du skal fortælle nogen om det. Måske din mor, far, en lærer eller en helt anden kunne være god at tale med? Det kunne også være din læge. Men måske kunne det være rart at have dine forældre med til den samtale.

Selvom det kan føles svært at række ud og bede om hjælp, så oplever de fleste en stor lettelse ved at dele sine bekymringer. Til bliver de mindre blot ved at blive delt. Men når man deler, giver man også andre mulighed for at hjælpe. Og nogen gange skal der andres hjælp til.

Du er altid velkommen til at kontakte os igen.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.