Forstår ikke matematik.

Jeg går i 8. Og skal snart til terminsprøver om ca en uge.

Jeg kan vitterligt ikke fatte matematik. Tallene giver ingen mening.

Hvis man kunne være talblind, så tror jeg at jeg ville være det.

Jeg er vildt udmattet af matematik. Jeg plejet at være okay til det, indtil 6. Hvor jeg siden da er kun gået ned af bakke. Jeg er egentlig okay til de fleste fag, det er bare tallene og de lange forklaringer jeg ikke fatter.
Pga tidligere overkommet problemer i mit liv er jeg for længst(3-4 klasse) blevet skoletræt og magter ikke lektier, men jeg laver dem selvfølgelig stadig….. undtagen matematik.
Det er skide besværligt at sidde med noget man slet ikke fatter. Jeg tror jeg ville klare mig bedre hvis du gav mig en grammatik opgave på kinesisk. Jeg er ikke så glad for at spørge min forældre om hjælp da jeg nærmest aldrig forstår deres forklaringer og det bare ender med at de laver opgaven. Det skal de jo selvfølgelig ikke og derfor går jeg ikke til dem. Min far er altså virkelig dårlig til at forklare og jeg får det helt dårligt indeni når han begynder at blive sur når jeg ikke kan finde ud af noget som han påstår er let.

Jeg får snart standpunktskarakter og jeg ved bare det bliver helt vildt forfærdeligt og jeg får den værste skideballe af mine forældre når det handler om matematik.

Når jeg læser en opgave er det ligesom at tallene hopper rundt i mit hovede og det slet ingen mening giver. Jeg har prøvet at forbedre mig, men det går kun ned af bakke. Det er seriøst ved at ødelægge min livslyst og glæde. Jeg mister livslysten hver gang jeg tager endnu en matematik test og får et lorte resultat. Jeg gider slet ikke at række hånden op i matematik, da jeg aldrig svarer rigtigt.

Terminsprøver om lidt. Fatter ikke matematik. Ved ikke hvad jeg skal gøre, da jeg har prøvet det meste som jeg selv kunne finde på. Hvad kan jeg gøre?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 8 klasses pige.

Når jeg læser dit brev er det tydeligt for mig, at du er en modig og selvstændig pige. Du har oplevet, at du har brug for hjælp. Det siger meget om din styrke at du har prøvet alt det, du kunne finde på.

Du har som mange andre skoleelever oplevet at forældre er forældre og ikke altid gode til at hjælpe med lektier. Så jeg tænker du skal holde fast i , at du har brug for hjælp fra professionelle undervisere. Du er okay til de andre fag, men de sidste to år har du ikke fået den hjælp  af din matematiklærer, som du har ret til at få. Ansvaret for de problemer du oplever er din lærers og ikke dit. Testresultaterne fortæller, at du ikke har fået den rigtige hjælp og ikke andet. Jeg synes det er klogt, at du ikke rækker hånden op i timerne. Der er ingen grund til at udsætte dig selv for de oplevelser, før du har fået hjælp, så tallene ikke hopper mere og faget giver mere menig for dig.

Du er ikke alene om oplevelsen af at matematik er sværere end kinesisk. Jeg tænker på om du kan snakke med din lærer eller en anden voksen på skolen. På mange skoler kan man få  lektiehjælp og her kan du få matematikken forklaret af en anden. Måske har du brug for andre forklaringer end dem din lærer bruger. I nogle kommuner har ungdomsskolerne hold med hjælp til skolefag. Har vedhæftet et link: Min Ungdomsskole

På Børnetelefonens hjemmeside kan se finde historier fra andre unge som har oplevet at der var skoleopgaver, der var svære for dem. Her kan du få gode ideer fra dem. Du kan måske søge nogle interessante breve og svar frem i både brevkassen og Børn Hjælper Børn.

Du har med dit brev vist, at du er god til at søge hjælp og fortælle hvad du føler. Jeg  kom til at tænke på, om du kan skrive et brev til dine forældre.  Fortæl dem ,at du tror de vil give dig en skideballe. Måske kan en af dem være med til at tale med en lærer og finde ungdomsskole hold. Jeg håber du kan bruge nogle af mine forslag.

De bedste tanker og ønsker fra Børnetelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.