For mange problemer

Hej..

Jeg er en pige på næsten 15, med ret mange problemer. Mine problemer begyndte for cirka 3 år siden, da jeg blev alvorligt uvenner med en gruppe piger.. Det var så slemt at politiet var involveret.(Jeg har ikke længere noget med pigerne at gøre, så de er ikke det største problem) Efter det der skete har jeg mistet ALT min selvtillid, og pakker mig ind i facader, makeup, og et falsk smil.

I den by hvor jeg bor nu har jeg det virkelig dårligt, og der kommer flere og flere problemer, i forhold til skole osv osv.. Jeg bor et sted hvor der kun er den skole jeg går på, så jeg har ikke mulighed for at skifte skole. Min mor har længe ikke ville flytte by, men jeg har fået hende overtalt nogenlunde.. Hun vil måske gå med til Odense har hun sagt, og det har jeg det fint med da jeg i forvejen har mange venner der.

Mit problem er så bare at jeg har ligeså mange ‘fjender’ der, og jeg er bange for mine problemer kan blive værre hvis jeg flytter der hen. Jeg er meget usikker, og har svært ved at få nye veninder pga. mine facader. Udadtil ser jeg hård ud, og ligner en der er ligeglad.. Men inden i er jeg så usikker at jeg ikke engang tør gå ud alene, eller snakke hvis jeg ikke er sammen med nogen jeg har et tæt forhold til.

Det jeg skal have hjælp til her, er om hvad jeg skal gøre med hensyn til flytningen. Jeg vil gerne flytte – og så alligevel ikke. Jeg er bange for jeg ikke vil passe ind, men jeg er også næsten sikker på at jeg vil passe bedre ind der, end her hvor jeg er nu. Og jeg har aldrig prøvet at flytte, så det gør det lidt sværer.. Hvordan skal jeg få det bedst muligt, hvis jeg flytter til en ny by?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,
Det lyder som om, at du har været en svær tid i gennem - en tid med mange problemer, som har sat sine spor hos dig - hvilket jeg tænker er helt naturligt og normalt.

Jeg kan godt forstå, at du har lyst til at starte på en frisk. Ligeledes kan jeg godt forstå, at du er utryg og bange ved det, samtidig med at du kan se nogen muligheder i en flytning. Det lyder som om, at du gør dig mange tanker omkring det... Gode og relevante tanker - tænker jeg!

Når jeg læser dit brev, lyder det til, at du har et godt forhold til dig mor, og at du kan tale med hende om de tanker og bekymringer, du går rundt med - Er det mon rigtig forstået..?

For det, jeg tænker, en flytning kræver og måske især med den historie du bringer med dig, er at din mor og dig samarbejder tæt omkring det...

Måske kunne det ligeledes være godt at inddrage en anden voksen, du har tillid til? En voksen der kan støtte dig og din mor - men måske nok i sær dig. Du skriver ikke noget om din far (?) - men han kunne måske være en mulighed..? Eller måske et andet familiemedlem, en god ven af familien eller en af dine nuværende lærere..?

At flytte ikke blot skole, men også til en ny by (selvom du kender den) kan være en stor omvæltning for mange. Man skal lære nye mennesker at kende, lære nye veje at gå, lære nye lyde, lære andre måder at gøre ting på osv osv. Alt sammen noget som kræver meget af én som person...

Og det tænker jeg også, (uden at vide det med sikkerhed), at det vil af dig. Det vil være hårdt arbejde, fordi alt er nyt - men samtidig tror jeg, at hvis du fra starten tænker: "Det her er noget jeg bare VIL, og noget som jeg VIL lykkes med" - så er du allerede nået langt. Kan du mon følge mig..?

Hvis din mor beslutter, at I skal flytte tænker jeg, at din mor - gerne sammen med én af dine nuværende lærere eller din skoleleder - sammen skal undersøge og tage kontakt til forskellige skoler i den by du og din mor flytter til.

Jeg tænker nemlig, at det er vigtigt for dig, ikke blot at flytte skole, men at flytte hen til en skole - klasse, der fungerer godt. Én klasse, hvor der er et godt sammenhold og et sundt fællesskab mellem eleverne, hvor der er plads til at være den man er, og hvor alle er med. Jeg tænker ligeledes, at man kan undersøge, om klassen er gode til at tage imod nye elever...

Ved at du kommer i sådan en klasse, tænker jeg, at du måske kan slippe din facade og vise både dig selv og dem, hvilken dejlig pige du er... Tror du, at du kan det..?

Du skriver ikke noget om, du har en særlig fritidsinteresse..? Men en mulighed kunne være (inden du flyttede) at undersøge, hvilke fritidsmuligheder, der er i den by du flytter hen til.

Ofte er det nemlig sådan, at man i gennem eksempelvis en håndboldklub, et dansehold, en skakklub, en løbeklub - ja, mulighederne er mange - kan møde og få gode venner og veninder (fordi man deler samme interesse), der respektere én og som vil én det bedste.

Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller at logge på UngeChatten, hvis du har brug for at tale yderligere med an af vores rådgivere der. Måske de kan give dig nogen flere eller andre råd.

Din mor har også mulighed for at ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57, hvis hun har brug for at vende situationen - hvordan hun støtter dig bedst i og omkring en flytning - med en af vores rådgiverr der.

Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.