Folkeskolen

Hej børnetelefonen.

Jeg går i 8 klasse det her skole år, og overvejer at droppe ud nu før sommerferien og arbejde har næsten lære plads

hvad syntes i

Tak.

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 16 år.Tak for dit brev – også selvom det er meget kort.Jeg kunne så godt tænke mig at snakke lidt mere med dig – for at høre hvilke tanker, du har gjort dig om at droppe ud af skolen her i 8. klasse - så kort tid før sommerferien. Du skriver ikke noget om hvorfor, du overvejer det..? Måske er du skoletræt... Måske har du det svært rent fagligt eller socialt, eller måske har du bare lyst til en anden hverdag på en arbejdsplads..? Der kan jo være mange grunde.Du skriver, at du næsten har en læreplads, hvilket lyder rigtig godt og spændende.Men du skriver "næsten", hvilket får mig til at tænke, at det er meget vigtigt, at du er helt sikker på, at du har en læreplads, inden du dropper ud af skolen. Ellers risikerer du jo at stå helt uden noget, fordi det er svært bare at gå ud og få et arbejde i dag. Og du skal jo også helst i gang med en uddannelse, tænker jeg.Jeg synes, det vil være rigtig godt, hvis du kan snakke med dine forældre om dine overvejelser; - de vil sikkert gerne hjælpe dig til at tage den bedste beslutning. Og ellers håber jeg, at du har en god lærer eller en uddannelsesvejleder på skolen, som du kan snakke med om dine overvejelser. Det er jo en svær beslutning, som kan få stor betydning for din fremtid, så derfor synes jeg, det er vigtigt, at du får snakket med nogle voksne om dine tanker.Hvis du har mod på det, kan du også kontakte os på BørneTelefonen på 116 111, hvor der hver dag sidder voksne rådgivere klar til at snakke med de børn og unge, der ringer ind. Og det er faktisk ikke ualmindeligt, at vi også snakker med andre unge, som er i en situation, der minder om din. Du skal i hvert fald vide, at vi rigtig gerne vil snakke med dig om dine overvejelser.De bedste hilsener fra BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.