Brev
Føler mig uønsket
Hej børnetelefonen
jeg er en pige på 14 år som går i 8 klasse. Jeg har gået på min skole ligesiden 0 klasse, så jeg har veninder som jeg har gået i klasse med i 9 år.
Jeg er altid den gode veninde altså det vil jeg beskrive mig selv som. Jeg er hele tiden opmærksom på om mine veninder er kede af det og jeg er der altid for dem selv hvis de græder eller er sure. Men vi er en stor venindegruppe vi er 10 veninder som er sammen hele tiden. Men her på det senste så har jeg følt at de lgesom vil af med mig.
Altså de har tænkt sig at spsie sammen alle sammmen ude på en resurant og ingen har fortalt mig det, de snakker om de sådan når jeg er sammen med dem og de siger at de har skrevet det i gruppen, så de har lavet en gruppe uden mig.
Jeg forstår ikke helt hvad jeg har gjort forkert altså hvad er der galt med mig for jeg kan ikke selv finde ud af det.
Og desunden så hver gang en af pigerne er kede af det er jeg der for dem, men fx her idag da jeg fandt ud af det og foordi jeg er et følsomt menneske blev jeg mega ked af det og græd rigtig meget men ingen af dem kom til mig eller var der for mig.
Min lærer kunne se på mig at der var noget galt så hun spurgte mig om jeg var okay jeg blev ved med at sige at altng var fint osv men hun kunne godt se på mig jeg løj. Hun kom også hen til mig flere gane idag hvor hun sagde at jeg ikke skulle have det sådan her og at hun og mine andre lærer altid vil hjælpe mig og snakke med mig hvis der var noget.
Jeg gider bare ikke være i vejen for mine veninder hvis det ikke gider mig det er bare hårdt at give slip når de fleste af dem har været mine veninder i 9 år.
Jeg vil gerne snakke med min lærer om det og bare kom ud med det, men jeg ved bare ikke hvordan jeg skal sige det. Og jeg ved heller ikke om jeg vil snakke med min matematik lærer om fordi jeg ikke har snakket med hende om noget før. Altså jeg har altid gået til min anden klasse lærer som har hjulpet mig med de felste af mine problemer. Jeg er bare bange for at hvis jeg siger det til min anden klasselærer om hvad hun så vil tænke og om hun ikke vil være tæt af at jeg hele tiden kommer i problemer.
Jeg ved heller ikke hvordan jeg skal akle det med at de alle tager ud og spiser altså skal jeg være som jeg altid har været til dem når de kommer i skole igen efter de har vært ud og spise?
Jeg føler mig rigtig meget uønsket
Håber i vil hjælpe mig så hurtigst som mugligt!!
Hilsen den uønsket pige…..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej kæreste pige.
Hvor er det bare godt, at du skriver herind til os på BørneTelefonen. Jeg kan nemlig godt forstå at du er ked af at dine veninder har set hinanden uden dig. Det er helt naturligt – og det ville vi alle blive kede af. Især når det drejer sig om veninder, som betyder meget for en.
Det lyder som om at du har en rigtig god lærer, som meget gerne vil hjælpe dig. Og uanset hvor svært du må føle det er, så er det virkelig vigtigt, at du tager imod din lærers trøst og hjælp. For når man er ked af det, har man brug for at snakke ud om de ting, som fylder meget i ens tanker. Og det er også rart at få et kram og en voksen, som lytter. Måske vil din lærer også have nogle gode råd til dig. Jeg er sikker på at din lærer kender til veninde-problemer og ikke synes, at du er spor til besvær.
Jeg tror at det bedste ville være at du bare sagde det ligeud til hende, som det hele er foregået. Fortæl hende det, som du nu har fortalt mig. At du lige pludselig føler dig uønsket af dine veninder, at de holder dig udenfor deres restaurant-besøg og at du føler, at du har gjort noget galt. Hvis du synes at det er svært at få startet samtalen med din lærer, kan du også vise hende dette brev som du har skrevet her til mig. Bed din lærer om at læse det og så kan I snakke videre om det bagefter.
Du spørger mig hvordan at du skal forholde dig til dine veninder fra nu af. Jeg tænker at du har to muligheder og at du skal beslutte dig for hvilken en, som føles rigtig for dig. Enten kan du lade som ingenting, være som du altid plejer og forsøge, at acceptere at de gerne vil ud og spise sammen uden dig. Måske handler det slet ikke om, at der er noget galt med dig. Jeg er sikker på at de godt ved hvor god en veninde du er for dem. Og måske ved de slet ikke, at du rent faktisk bliver ked af det over det. Måske synes de at i skal kunne ses på kryds og tværs i jeres veninde-gruppe uden problemer. Du kunne eventuelt også selv invitere bare nogle af pigerne hjem til dig eller ud på cafe en dag? Nogle gange kan det faktisk være meget rart at ses med få veninder, hvor man så har tid til at snakke med alle dem, som man er sammen med. Der er veninde-grupper, hvor man den ene dag bare ses med to af dem, en anden dag med 5 af dem og en tredje dag med alle sammen. Så det er ikke helt unormalt hvis dine veninder ser det på den måde. Dog vil jeg igen lige sige, at jeg godt forstår at man bliver ked af, at man er den eneste som ikke bliver inviteret med.
Jeg forstår derfor også godt hvis den mulighed kan være svær at vælge. For man kan jo ikke altid kontrollere sine følelser, sige ”pyt” og ligge noget på hylden, som måske fylder meget i ens tanker. Så hvis det forståeligt nok ikke er muligt for dig – så synes jeg at du skal være ærlig overfor dine veninder. Måske kunne du skrive en fælles besked til dem eller endnu bedre; spørge dem om i skal tage en snak sammen en dag.
Du kan spørge om de kan komme hjem til dig eller om i kan gå en tur sammen. Her synes jeg så at du skal fortælle dem, at du har været ked af det på det seneste, fordi du har følt dig udenfor og udelukket fra gruppen. Du kan fortælle dem at du virkelig elsker dem højt og gerne vil være med til at ses med dem hver gang. Hvis du vælger denne mulighed gør du også plads til, at de kan komme med en forklaring på hvorfor, at du mon ikke har været inviteret med ud og spise. Måske har de en god grund. Måske har de ikke – og har måske slet ikke tænkt så langt. Hvis de nu slet ikke har set det på den måde som du har, så ved de jo til en anden gang fremover, at du vil blive ked. Og så vil det forhåbentligt ikke ske mere.
Jeg håber at du kan bruge mine råd og at det hele løser sig på en god måde. Du virker som en omsorgsfuld og tænksom pige og man skal ikke finde sig i at blive såret. Men nogle gange ved andre slet ikke, at de sårer en. Og derfor er det så vigtigt, at man får åbnet op og snakket ud omkring det.
Du ønskes alt det bedste og “luft”-knus fra BørneTelefonen.
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen