Føler mig ikke velkomne hvor end jeg går

Brev:

Hej jeg er en pige på 15.

Føler ikke at min klasse kan lide mig . Vi havde pige møde her for leden og føler ikke at pigerne hørte hvad jeg sagde.

De ignorere mig dagligt når jeg prøver at snakke med dem. føler bare ikke at pige mødet hjalp da jeg fortalte hvordan jeg har det.

Pleas hjælp mig

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Det gør mig ondt at høre, at du ikke føler dig velkommen i din klasse! Godt at du har skrevet herind, så du ikke sidder alene med dine følelser og tanker. Jeg vil give dig nogle bud på, hvad du måske kan prøve at gøre, for at løse problemet.

Det er vigtigt at føle sig som en del af fællesskabet. Derfor forstår jeg også godt, at du er ked af, at du har følelsen af at pigerne i din klasse ignorer det, du siger. Det er ikke særlig sødt af dem, hvis altså at de har hørt dig. Kunne du måske hæve stemmen lidt, så du er sikker på, at de hører det, du siger? Nogle gange taler man ikke så højt, når man er bange for ikke at blive hørt. Du skal prøve at tro på dig selv, når der er noget du vil sige, på den måde kan du også bedre blive hørt.

Man kan selvfølgelig stadig blive ignoreret selvom man taler højt, men det er vigtigt at kunne udelukke, at det skulle være derfor de ikke svarer dig. De pigemøder som du beskriver, er de mon arrangeret af din lærer, eller er det blot jer piger, der snakker i frikvarteret?

Hvis det ikke er noget som din lærer er involveret i, skal han/hun måske blive det. Det er en del af lærerens opgave at sørge for, at alle elever i klassen har det godt og trives. Derfor vil jeg råde dig til at fortælle din lærer, hvordan du har det og på den måde få hjælp til at komme ind i gruppen af piger, hvilket kan være meget svært uden hjælp. Selvom læreren var med ved første møde, så ville det være godt med et møde, som samler op på aftalerne fra første møde. Måske skal der laves nogle nye aftaler?

Hvis du ser nogle af pigerne efter skole, hver for sig, kunne du måske tale med dem dér og fortælle, hvordan du har det, for på den måde at blive set og hørt. Også så du føler, at der er nogen i pigegruppen der er ekstra opmærksom på dig. Hvad tænker du mon om det?

Den følelse som du har, er du muligvis heller ikke alene med i pigegruppen. Det er meget normalt at føle sig udenfor. Hvis du siger, at du ville ønske, at I var bedre til at lytte til hinanden, når i hver især taler, ville der måske være opbakning omkring det. Det kunne du måske prøve, for det er altid fint at være opmærksom på.

Det vigtigste er, at du reagerer og gerne vil blive hørt. Det skal du nemlig. Alle har ret til at blive hørt og mødt i deres tanker og meninger. Du skal prøve at blive ved med at skabe din egen plads i gruppen, selvom det kan være svært. Spørg om hjælp og se pigerne hver for sig, hvis altså du ikke gør det allerede, det kan hjælpe på problemet, når man kun er to sammen.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Du er velkomme til at ringe eller skrive på 116 111, hvis det bliver ved, og du ikke føler rådene hjælper eller kan bruges.

Jeg krydser fingre for, at du kan føle dig mere tilpas i klassen, og blive en del af pigegruppen.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.