Flytte skole

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige i 8. klasse.

For mig lyder det som om, at du er på en rejse med mange oplevelser og uforudsigelige hændelser. Du er blevet rask igen og har det nu bedre efter dødsfaldene, som du har været vidne til.

For mig lyder det som om, du allerede har gjort en masse for at komme ind i din klasses fælleskab. Du har inviteret dine klassekammerater til at lære dig at kende – ved at tale med dem. Men du oplever ikke, at de viser interesse og inviterer dig ind i fællesskabet.

Jeg får et indtryk af, at du er ked af det og frustreret over, at du er alene med alle disse tanker. Er det mon rigtig forstået?

Jeg synes, du gør dig nogle virkelig fornuftige og ansvarsfulde tanker om det at skifte skole. Mit indtryk af dig er, at du er ærlig over for dig selv og har en god selverkendelse.

Niende klasse er et vigtigt år med afgangsprøver. Men endnu vigtigere er det, at du har det godt. Kan du mon følge mig i det?

Jeg vil forslå dig, at du taler med dine forældre, om hvordan du har det med din klasse. At du fortæller dem, at du har det dårligt, og om hvor meget du har gjort for at komme tættere på din klasse.

Du og dine forældre kan f.eks. tale med dine lærere om, at du ikke trives i din klasse, og at du føler dig uden for fællesskabet.

I vil kunne tale om, hvordan alle dine lærere kan støtte og hjælpe dig gennem resten af 8. klasse, men også i 9.klasse. I kan tale med lærerne om, hvad de tænker vil være det bedste for dig.

Måske vil det være bedst, at du flytter skole? Du skriver: “Jeg vil super gerne flytte skole, men aner ikke hvordan jeg skal få sagt det til mine forældre, da de tror det hele er godt efter jeg er kommet ud af min spiseforstyrrelse”.

Hvis du synes, det er svært at sige til dine forældre, kan du sende en besked til din mor eller far. I beskeden kan du skrive, at du gerne vil tale med din mor og far – på et tidspunkt, hvor de har god tid og overskud til at snakke. I kan have fokus på – hvad der er bedst for dig i samtalen. Når I skal tale sammen, kan du også vise dem dit brev og mit svar, så tænker jeg, at snakken er godt i gang.

De fleste forældre ved godt, at livet kan gå op og ned. Jeg håber, at dine forældre vil kunne se, hvordan du har besteget bjerget, og hvor tæt du er på toppen.

Hvis samtalen ikke går, som vi håber på, er du velkommen til at skrive til os igen. Du er også altid velkommen til at ringe til os på 116111.

Knus og kærlige hilsner fra BørneTelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.