Brev
Fest
Hej
Jeg går på efterskole, hvor jeg bor på værelse med 5 andre piger.
3 af os er ret gode venner, og vi går lidt i den samme vennekreds.
En af vores veninder i vennekredsen holder en fest i næste weekend, hvor mig og min ene roomie er inviteret, men den sidste er ikke.
Vi ved virkelig ikke hvad vi skal gøre, fordi vi ved, at hun vil finde ud af det på et tidspunkt.
Vi ved ikke om vi skal sige det til hende nu, men så ville hun jo selvfølgelig blive ked af det, og nok ikke have os til, at tage til festen (som vi VIRKELIG gerne vil med til), eller om vi skal lade være med at sige det, og så risikere at hun opdager det..
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Jeg synes det er rigtig betænksomt af jer at tænke på jeres venindes følelser, og det synes jeg helt sikkert, at I skal vise hende – også selvom hun ikke er blevet inviteret til festen. Så ville hun i det mindste vide, at hun har to rigtig gode veninder, som tænker på hende. Det tænker jeg, at mange ville foretrække frem for både at finde ud af, at man ikke er blevet inviteret og intet har fået at vide af sine ellers tætte veninder. Derfor synes jeg helt sikkert, at I skal fortælle det til hende, som det er.
Derudover tænker jeg, om I har spurgt hende, der holder festen, om det er okay, at I tager jeres veninde med? Det kunne jo være en forglemmelse fra hendes side. Hvis det ikke er en forglemmelse, kan I jo altid spørge, hvorfor hun ikke er inviteret og selv vurdere, om det er noget I har lyst til at fortælle videre til jeres veninde, hvis hun skulle finde på at spørge om det - eller om I to så har lyst til at tage afsted alligevel. Ens egne tanker kan nogle gange være langt værre end virkeligheden, hvorfor mange foretrækker sandheden frem for en masse gætterier.
Jeg synes, at I skal overveje, om I har lyst til at tage til fest igen, hvis hende der holder festen skulle finde på at gøre det igen og fortsat ikke vil have jeres veninde med. I kan jo desværre risikere jeres venskab med den veninde, der ikke er inviteret, hvis det ender med, at hun bliver holdt uden for alle fester og så må I vurdere, hvad der er vigtigst for jer at holde fast i.
Jeg håber, at I er blevet lidt mere afklaret i forhold til, hvad I skal gøre. Hvis ikke er I altid velkomne til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på vores chat eller SMS.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen