Er nervøs :( Hjælp tak :-/ Vil sygt gerne på gymnasie

Hej

jeg er en 8. klasses elev, som er ret nervøs.

Mine seneste prøver fik jeg 02 i dansk læsning, som jeg er ret utilfreds med. 🙁

Alle mine seneste matematik FSA prøver har jeg fået 10 i dem alle og 2 point fra 12 i den ene. (Nogle gode forslag til bedre karaktere).

Glemt at nævne… Vil sygt gerne på gymnasiet efter niende! Og det jeg er mest nervøs over er et 4 i gennemsnit! Eller kan det passe man snart skal have 4 i snit 🙁

Ps. Jeg studere selv matematik på gymnasie niveau 😀

Håber jeg får svar på mine spørgsmål”

Og tror i jeg kan klare den :-/

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år
Først vil jeg sige, at du lyder som en meget ambitiøs ung mand, og meget dygtig. Jeg er ikke i tvivl om, at du kan gøre alt det du sætter dig for, når du vælger at studere matematik på gymnasiets niveau i 8.klasse - det er altså stærkt! Den med 4 i snit, forstår jeg er på politisk diskussions niveau - så vidt jeg ved, er det ikke vedtaget.
Jeg forstår godt (din) nervøsiteten, for ikke selv at kunne bestemme, hvad du gerne vil, hvis karaktergennemsnittet ikke er højt nok til gymnasiet. Jeg har talt med en masse 8.- 9. klasse elever, der er frustrerede over de mange valg og ikke at vide, hvad de vil. Så jeg synes, det er godt, at du ved (du er heldig at vide), hvor du er på vej hen og samtidig har så flotte karakter.
Jeg tænker, at det måske kunne være en god idé at tale med din lærer om bekymringen, og at dit mål er at komme i gymnasiet. Du skriver nemlig, at din bekymring er læsning, og der tænker jeg, at det kan, der arbejdes på ved fx. at læse fast hver dag eller måske aftale et læseforløb med din lærer - det kan være nogle særlige ting eller områder, der skal sættes ind på. Mon det vil være en idé at snakke med din dansklærer om, hvad det var der gjorde, at resultatet blev sådan? Hvad det er du gør godt i testen, hvad det er der går skævt og hvordan du/I kan arbejde på at forbedre det. Så du får set mere konkret på testen, hvor det ikke gik som forventet. Din lærer har forhåbentligt også nogle dansklærer redskaber til at vejlede dig med, så du har mulighed for at nå dit mål. Hvis ikke, kan det være en idé, at du snakker med en anden lærer - din klasselærer eller skolelederen.
Jeg tænker også, at vi alle kan have en dårlig prøvedag. Ud fra det du skriver, er jeg slet ikke i tvivl om, at du skal klare den.

Mange hilsner

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.