Brev
Er jeg dum eller ordblind
Hej.
Jeg er en pige på 14 som har det virkelig svært lige for tiden.
Mit problem er at jeg er ikke særlig god i skolen, jeg går i 8 nu og vi skal snart have karakter, og til at få af vide om vi er uddannelsesparat.
Jeg føler ikke jeg kan følge med i timerne, og jeg føler mig mest af alt bare dum. Jeg er virkelig ikke særlig god til at læse, jeg ved ikke hvorfor men jeg kan ikke finde ud af det, jeg synes det er virkelig svært, og også det der med at stave, det er jeg heller ikke lige den bedste til.
Intil vidre er den højeste karakter jeg har fået 7 og det er jeg endeligt også rigtig glad for, men hver gang vi skal til at få vores karakter af vide er der nogle drenge i min kasse, som siger ” Du har sikker kun fået 02, for du er jo alligevel bare så pisse dum” og det gør mig virkelig ked af det, jeg tør ikke sige det til mine forældre, for mine forældre tror at jeg er god i skolen, og jeg har ikke lyst til at skuffe dem og sige at jeg ikke kan finde ud af dansk.
Jeg tror heller ikke jeg kan sige det til dansklærere for han er virkelig ond imod mig og tror nogen ting om mig, men det er en længere forklaring. Det eneste fag jeg klare det nonge lunde i er matematik, men alle de der sprog fag kan jeg bare ikke finde ud af, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med min selv, for gider ikke have 00-02 i mundtlig dansk, engelsk og tysk, bare fordi jeg er dårlig til at læse og snakke de forskellige sprog
Jeg har tænkt lidt på om jeg kan være ordblend, men jeg tør ikke sige til nonge at jeg tror det fordi så tror de sikekr bare at jeg er dum og så noget.
Jeg kan heller ikke række hånden op i timerne, det er ikke fordi jeg som sådan ikke tør, jeg kan bare ikke få mig selv til det, for jeg tænker alt for meget over det som lærerene spørger om og så er jeg bare lidt bange hvis det er forkert. Hvis du altså forstår.
Jeg føler bare at jeg er rigtig langt bag ud i forhåld til dansk og engelsk og tysk, men ved ikke havd jeg skal gøre for jeg kan ikke finde ud at nonge af fagene. så er jeg bare pisse dum eller kan jeg måske være ordblind, og hvordan for man sådan en ordblind test, hvis jeg altså ikke skal starte med at sige til mine forældre at jeg ikke kan læse, da de begge tror at jeg er klog og god til at læse, og jeg gider jo ikke skuffe dem?
Håber virkelig at i kan hjælpe mig:)
Hilsen pigen der ikke kan læse:(
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
At have nogle faglige udfordringer er ikke lig med, at man er dum! Som du selv har lagt mærke til, så er der både noget, som vi mennesker har lettere ved og omvendt også noget, som vi har sværere ved - og det er helt almindeligt. Det må vi ikke lade os slå ud af.
I dit brev skriver du om at være "uddannelsesparat”. Det er et voldsomt ord - og det er ærgerligt. For det er ikke meningen. Faktisk er det bare en måde at finde ud af, om man måske har brug for lidt mere hjælp, mens man stadig går i folkeskolen. Måske lidt ekstra hjælp til dansk.
Dine lærere skal altså vurdere, om de mener, at du er klar til en ungdomsuddannelse lige nu. Det gør de 1,5-2,5 år før, du skal "videre". Og som du måske ved, kan der ske rigtig meget på så lang tid. Især hvis man får hjælp. Så i stedet for at se vurderingen som noget dårligt, bør man faktisk se den som noget positivt. For den giver mulighed for, at man kan få lidt ekstra hjælp i god tid.
Jeg ved ikke, hvor meget dine lærere har fortalt om karakterer? Men jeg synes, du skal fortælle dem, hvordan du har det. Hvis du ikke gør det, kan de ikke hjælpe dig. De skal også vide, hvordan dine klassekammerater taler. For det skal stoppes!
Du skriver, at du er glad for matematik, så måske kunne det være en ide at tale med din matematiklærer? Han/hun kan måske hjælpe dig med at få en snak med din dansklærer? Det er slet ikke sikkert, at du er ordblind, men lige meget om du er eller ej, så lyder det til, at du har brug for lidt hjælp. Hjælp til at tro på, at du sagtens kan lære meget mere. For hvis man hele tiden kalder sig ”dum”, så ender det med, at det bliver ”sandheden” i ens hoved  - og det kan i værste fald gøre, at man slet ikke kan lære noget nyt. Du er bestemt ikke dum, tværtimod.
Derfor håber jeg, at du har mod på at tage en snak med en af dine lærere til at starte med. En anden mulighed er at kontakte skolens uddannelsesvejleder. Han/hun kan nemlig også sørge for, at du kan få lidt mere hjælp til det faglige, hvis det er det, du har brug for.
Det virker til du føler et pres fra dine forældre og ikke tør være ærlig overfor dem omkring hvordan du har det ige nu. Prøv at tænk på det sådan, at forældre også gerne vil vide, når deres barn har brug for støtte og hjælp. Ingen er perfekte til alt, heller ikke dem og det skal vi heller ikke være. Se om du kan finde modet til en snak med dem, måske du vil opdage, de bliver glade for din ærlighed og er klar også at støtte og hjælpe dig, så du kan få det bedre i hverdagen.
De bedste hilsner BørneTelefonen