Brev
Er i tvivl
Hejsa
Er en pige på 14 år og går i 8.klasse
Jeg går i klasse med en dreng jeg ikke helt ved hvad jeg skal synes om. Vi har før i tiden haft et okay forhold. Vi har arbejdet sammen til ave hvilket endte med at blive rigtig godt.
Generelt når jeg er alene med ham snakker vi egentlig fint sammen. Men når de andre (specielt drengene) er i nærheden ændre han sig nærmest fuldstændigt. Han kan gå direkte i mod mig og sige en masse ting der kan gøre mig ked af det.
Hvis jeg arbejder i gruppe med ham og nogle andre og det begynder at tale dårligt til mig, følger han bare med. Det går mig meget på og er i tvivl om han stortset bare er ligeglad med mig?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Jeg kan godt se, at du bliver i tvivl om han er ligeglad med dig. Jeg fornemmer, at I har det rigtig godt sammen, når det bare er jer to. At han er tryg ved dig, når I er sammen. Der er han sig selv og tør vise, hvordan han er overfor dig. Når der kommer andre til, så ændrer han sig. Og det er noget, som er meget almindeligt, når der kommer andre til.
Det kan være meget  meget typisk for drenge i den alder, som måske er lidt usikre på sig selv. Og måske er bange for, at de andre tror, I har noget sammen, selvom han måske gerne ville det. Måden at dække over dette er for nogle at vise, at man er alt andet end usikker ved at føre sig lidt frem.
Jeg forstår dog godt, at det ikke er rart at føle, at han ændrer personlighed og det synes jeg sagtens at du kan sige til ham. Det er dog ikke sikkert, at han kan lave det om, men formentlig noget han vokser fra, når han hviler mere i sig selv. Og nogle vokser aldrig helt fra det med lige at blive lidt mere smart, når man er sammen med drengene. Måske ligesom piger kan ændrer sig, når veninderne dukker op.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen