Er i tvivl

Hejsa

Er en pige på 14 år og går i 8.klasse

Jeg går i klasse med en dreng jeg ikke helt ved hvad jeg skal synes om. Vi har før i tiden haft et okay forhold. Vi har arbejdet sammen til ave hvilket endte med at blive rigtig godt.

Generelt når jeg er alene med ham snakker vi egentlig fint sammen. Men når de andre (specielt drengene) er i nærheden ændre han sig nærmest fuldstændigt. Han kan gå direkte i mod mig og sige en masse ting der kan gøre mig ked af det.

Hvis jeg arbejder i gruppe med ham og nogle andre og det begynder at tale dårligt til mig, følger han bare med. Det går mig meget på og er i tvivl om han stortset bare er ligeglad med mig?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Jeg kan godt se, at du bliver i tvivl om han er ligeglad med dig. Jeg fornemmer, at I har det rigtig godt sammen, når det bare er jer to. At han er tryg ved dig, når I er sammen. Der er han sig selv og tør vise, hvordan han er overfor dig. Når der kommer andre til, så ændrer han sig. Og det er noget, som er meget almindeligt, når der kommer andre til.

Det kan være meget  meget typisk for drenge i den alder, som måske er lidt usikre på sig selv. Og måske er bange for, at de andre tror, I har noget sammen, selvom han måske gerne ville det. Måden at dække over dette er for nogle at vise, at man er alt andet end usikker ved at føre sig lidt frem.

Jeg forstår dog godt, at det ikke er rart at føle, at han ændrer personlighed og det synes jeg sagtens at du kan sige til ham. Det er dog ikke sikkert, at han kan lave det om, men formentlig noget han vokser fra, når han hviler mere i sig selv. Og nogle vokser aldrig helt fra det med lige at blive lidt mere smart, når man er sammen med drengene. Måske ligesom piger kan ændrer sig, når veninderne dukker op.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.