Brev
Er det stress…?
Hej
Jeg er en pige på 12 år og jeg har et problem.
Jeg føler mig ret presset og stresset i min hverdag, jeg ka ik koncentrere mig om det jeg ska lave i timerne og laver det for det meste i sidste øjeblik (hvis jeg overhoved får det lavet)
Jeg er sådan en pige der bedst ka lide at have lavet det hele ordenlig og jeg er egentlig også en at de ret kloge men jeg ka bare ikke få taget mig sammen til at lave det.
Det irritere mig rigtig meget og jeg ved godt jeg burde gøre noget ved det men jeg ka ik overskue det.
Jeg lyver også over for mine forældre, fx siger jeg jeg har lavet det jeg sku lave så jeg kan få lov at gå ud med mine venner eller for at gøre dem stolte.
Jeg er også ret bange for koncekvencerne i fremtiden hvis det bliver ved.
Jeg er virkelig træt af det og jeg føler mig vildt stresset og jeg har rigtig svært ved at sove.
Jeg har ikke lyst til at mine forældre finder ud af noget.
Heg synes også vi får alttt for mange lektier for og for kort tid til at nå det
Jeg har overvejet hjemmeundervisning og flytte skole men kommer til at savne mine venner alt for meget.
Har ogs overvejet psykolog men ved ik om det er lidt for overdrevent.
Har også tænkt over om det kunne være stress
Jeg tror det var det og håber virkelig i kan hjælpe 🙂
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev. Det er godt du har skrevet, for jeg kan læse, at det er svært for dig lige nu. Du er rigtig god til, at forklare situationen, og sætte ord på dine tanker. Det er super flot af dig. Jeg vil meget gerne prøve at hjælpe!
Jeg kan ikke rigtig svare på, om du har stress. Både fordi jeg ikke er læge, men også fordi, at jeg jo kun har dit brev, at gå ud fra. Men jeg kan godt høre, at du ikke har det godt lige nu. Jeg forestiller mig, at det er rigtig svært, at gå med selv. Derfor tænker jeg, at det kunne være rigtig godt for dig, at tale med nogen om det.
Du lyder som en meget dygtig og pligtopfyldende pige. Det lyder også som om, at det betyder meget for dig, at dine forældre ved, at du er dygtig og pligtopfyldende. Det kan jeg godt forstå. Jeg tænker også, at selvom man har det svært, og ikke kan overskue det samme som man kunne før, er man jo stadig en pligtopfyldende og dygtig person. Selv den dygtigste, kan få det dårligt. Selv den mest pligtopfyldende, kan føle, at det hele er overskueligt. Derfor er det helt okay, at det ikke er så let for dig lige nu.
Rigtig mange unge i dag oplever, at det kan være svært, at leve op til forventningerne. Det kan både være i forhold til skolen, venner og udseende. Du er ung i en tid, hvor det er rigtig nemt, at føle sig vurderet, og føle, at man næsten ikke kan gøre det godt nok. Det tror jeg godt, at dine forældre ved. De følger sikkert også med, og ved at det kan være svært at præstere. Dine forældre vil sikkert godt kunne forstå, at du føler det svært, altid at leve op til forventningerne.
Jeg kan også læse at du har nogle rigtig gode venner. Måske de også har prøvet, at føle sig stresset. Det kunne være, at det ville være rart for dig, at snakke med en god ven om det. Mon du kan komme i tanke om en der ville være god til at lytte og snakke om det?
For at du kan få det godt igen, synes jeg, det kunne være en rigtig god idé, at snakke med dine forældre om det. Så kan i sammen finde en måde, at få det bedre, og sørge for, at du ikke får det værre. Måske du kunne sige til dem, at du har noget vigtigt at tale med dem om, og om I kan sætte jer ned alle tre, når de har tid til det. Så ved de, at det er vigtigt for dig. Så kan du sige, at du gerne vil beskrive for dem, hvordan du har det, fordi du gerne vil have deres støtte og råd. Bare fortæl dem alt det, du har skrevet til mig. Så de ved præcist hvordan du har det. Du kan også vise dem dit brev til BørneTelefonen, og mit svar til dig. Så behøver du ikke forklare det, fordi det hele allerede er skrevet. Jeg tror at dine forældre vil være rigtig glade for, at du tør være ærlig overfor dem, så de får lov til, at hjælpe dig.
Måske de kan hjælpe dig med, at lægge en plan for lektierne. Det kan være, I kan tage en snak med din lærer om, at du i en periode, tager den lidt mere med ro i forhold til skolen. Indtil du er klar igen. Det kan være, at i bestiller en tid til lægen, så din læge kan hjælpe dig. Det kan også være, at I skal lave nogle planer sammen efter skole, som får dig til at slappe af. Du kan måske også få inspiration til at få ro på i vores guide: https://bornetelefonen.dk/bange-utryg-angst/
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og har mod på, at få en snak med dine forældre. Det er så stærkt af dig, at du kæmper for, at få det bedre, og er opmærksom på dine egne følelser. Det er en rigtig god evne, som du kan bruge, både til at få det bedre, og til at snakke med nogen om det.
Du er velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe eller SMSé til BørneTelefonen på 116111
Kærlig hilsen
BørneTelefonen