Brev
Er det normalt? Og har jeg nogen fordele i fremtiden?
Så… ja hej..
Det fordi lige siden jeg fik konstateret ADHD, og lige siden da har jeg følt mig udulig og unormal fordi jeg ikke kan det samme som de andre 7/8 klasser…. og vil spørger om det normalt som ADHD barn. Og tænke og føle sådan og… giver ADHD mig nogen fordele i Feks 9 når vi skal til eksamener eller når jeg går ud af skolen altså til terminsprøver og eksamner for ordblinde en halv time eller var det 20 min længer gør jeg også det? Undskyld hvis mine sprøgsmål har for mange svar kræv
Kh… mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Tusind tak for dit brev, hvor du ærligt fortæller om hvordan det er at være dig. ADHD er en diagnose som en hel del har og ja, det kan være svært og man kan føle sig anderledes og som du beskriver uduelig og unormal. Det har jeg hørt fra andre unge med samme diagnose fortælle.
Men lad mig slå fast, du er på ingen måde uduelig eller unormal. Du er dig og helt ok, lige som du er. Det kan godt være du har nogle udfordringer i forhold til forskellige ting, men det gør dig ikke unormal. Her kan diagnosen være med til at du får noget hjælp og som du er inde på nogle værktøjer til fx eksamner, som gør du lettere vil kunne passe din skolegang.
Vi har alle nogle ting i livet, som gør det kan føles lidt svært. Nogen må gå med briller, nogen mangler en arm, andre sidder i kørestol, nogle er ordblinde og ja andre har svært ved at sidde stille. Derfor er vi stadig normale, men så er det godt som du gør, at række ud og høre, hvilke muligheder der er , så sejt.
I forhold til dit spørgsmål om der er hjælp at få i forhold til eksamner nu og i fremtiden, så ved jeg, der er nogle muligheder. Jeg vil foreslå du, gerne sammen med dine forældre tjekker denne hjemmeside ud: ADHD-foreningen, her er mange nyttige oplysninger. Du vil også altid kunne tage en snak med din lærer på skolen, som sikkert også kender til mulighederne.
Ønsker dig en rigtig god sommer.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.