Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Er det her normalt?

Hej jeg er en pige på 12 år der går og tumler med social angst og sygdoms angst og andre ting men

her på det sidste er jeg begyndt at få det dorligt hvis jeg fx for alt for mange lektier for i skolen eller hvis skole pluselig bliver lidt for meget og det er som om at når jeg for det dorligt at min krop siger du skal tage en pause men hved ik om det er normalt for det sker ret ofte og skole stresser mig virkelig meget

her på det sidste og jeg går i panik hvis der er noget jeg ik kan svare på eller sådan noget og jeg er også en del bagud i det faglige og ville rigtigt gerne have lidt nemmere opgaver end de andre så jeg faktisk for noget ud af det men jeg tør ik og spørge min lærer om det.. og det påvirker virkelig også min angst det med skole og har bare ingen ide om hvad jeg skal gøre..

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Tak for dit brev. Hvor er det godt, du skriver til os. For jeg kan forstå på dig, at du har brug for hjælp til at få svar på nogle spørgsmål. Det er mega sejt af dig at skrive til os, og du er virkelig god til at sætte ord på dine følelser. Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at hjælpe dig.

Først og fremmest vil jeg fortælle dig, at vi modtager rigtig mange breve fra børn og unge, der ligesom dig synes, at skolen kan være stressende og svær. Her på BørneTelefonen har vi derfor god erfaring med at give børn og unge råd om netop dette. Måske du kan få gavn af at læse nogle af vores brevsvar til andre børn og unge, som oplever det samme som dig.

Du skriver, at du går og tumler med social angst og sygdomsangst, og at din angst bliver påvirket af, at skolen har stresset dig meget på det sidste. Du skriver også, at du får det dårligt, hvis du fx har for mange lektier for, og du spørger, om det er normalt, at kroppen siger, at den har brug for en pause. Jeg tænker, at det er helt normalt, at kroppen siger fra, hvis man er meget presset. Og det fornemmer jeg på dig, at du er for tiden.

Har du prøvet at tale med dine forældre om, hvordan du har det? Hvis ikke du har talt med dem om det, og du kunne have mod på det, tænker jeg i hvert fald, at det kunne være en god idé at gøre det. Ofte hjælper det at få sagt tingene højt. Og når man som barn har det svært, er det de voksnes ansvar at hjælpe. Hvis du synes, det er svært at fortælle dem det, kunne du måske skrive et brev til dem, ligesom du har skrevet et brev til os?

Jeg kan forstå på dig, at du ikke tør spørge din lærer, om du kan få nogle nemmere opgaver, og det er også helt okay. Det er rigtig sejt, at du selv har haft den overvejelse, at det måske ville være en idé med nogle nemmere opgaver, så du også kan få noget ud af timerne. Og det, synes jeg da, er en rigtig god idé. Kunne du måske få dine forældre til at foreslå din lærer det? Måske er det lidt nemmere, hvis det er en voksen, der spørger. Hvad tænker du om det?

Jeg fornemmer i hvert fald på dig, at det er skolen, der gør dig mest stresset for tiden og påvirker din angst. Derfor tænker jeg også, at det ville være rigtig godt, hvis problemerne i skolen bliver løst. Og det håber jeg, at mine råd kan hjælpe med.

Hvis du stadig mangler svar på dine spørgsmål, eller hvis du bare har brug for at tale noget mere med en voksen, er du altid mere end velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på telefonnummeret 116111. Det er helt anonymt og gratis.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat