Brev

Er blevet ligeglad med lektier og afleveringer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Lige nu er det måske primært lektierne, der fylder, men senere er det måske jobbet eller noget hjemligt, der skal ”gøres”. Noget, som man ikke umiddelbart har lyst til. Derfor er det vigtigt, at der er en balance mellem det, man ”skal” og det, man har ”lyst” til. I den perfekte verden er de to ting måske det samme, men de fleste af os vil opleve, at livet også har nogle ”skal-opgaver”. Fx lektier. Det er lidt som båd. En båd sejler bedst og når i mål, når der er balance.

Du kan overveje at bruge lidt tid på at undersøge, hvad du rent faktisk har lyst til. Hvad giver energi. Måske har du lyst til at tegne, høre dit yndlingsnummer, se en god serie, løbe en tur eller at være sammen med venner. Måske kan du prøve at lave en liste med ”lyst-ting”. Ting, som du kan lide at lave – både store og små ting. Når du har lavet listen, kan du bruge den til at sørge for, at du hver dag laver noget, som du har lyst til. Måske først en ”skal”-opgave, fx en aflevering – og bagefter en ”lyst-opgave”. På den måde kan du måske få øje på, at der også er plads til ting, som du selv har lyst til. Kunne det være en ide?

Du skal med andre ord sørge for, at du kan lave rare ting uden at have dårlig samvittighed over lektierne – og omvendt skal du også lære at kunne fokusere på en opgave, så den kan blive lavet færdig. Måske har du allerede prøvet det, men hvis ikke, kan du prøve at lave en plan for, hvornår de forskellige ting skal laves. Brug din kalender – fx i din mobil – både til skal og lyst ting. Det giver ro.

Det tager tid at blive god til at planlægge og holde de aftaler man har med sig selv. Det er ofte noget, man skal øve sig på. Gerne med hjælp fra andre. Fx en klassekammerat eller en voksen. Måske kan du spørge en fra klassen, om de vil være med til at lave en lektieplan sammen?

Du nævner din fars depression – ja den behøver ikke at have noget med din manglende lyst til at lave lektier at gøre. Men jeg synes alligevel, at det er vigtigt, at du får talt med nogen om det.

Måske din far, hvis du har mod på det. Du kan jo prøve at spørge ham, hvordan det føles at have det, som han har det. Du kan også fortælle, hvordan du har det med dine lektier. Det kan også være, at du hellere vil tale med en anden om det, fx din mor, et andet familiemedlem, en lærer eller din studievejleder. Indimellem kan det hjælpe rigtig meget, hvis man får sat ord på den manglende lyst og måske taler om, hvordan man kan sørge for, at hele ens hverdag ikke kun kommer til at handle om det, man ikke har lyst til.

Jeg håber, du har fået lidt ideer til, hvad du kan prøve at gøre, så du forhåbentlig kan få en hverdag, hvor lektierne ikke fylder alt.

Kærlige hilsner

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

 

Måske du kender at nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst? Så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

 

Her på siden kan du få gode råd til at få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen eller læse andre børns breve.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat