Brev
Er bange for at dumpe
Hej,
jeg er en dreng på 15 år og går i 9. klasse.
I skolen forbereder vi os til eksamenerne og det gør mig så nervøs.
Jeg har en følelse at jeg er den eneste der er forvirret, jeg føler mig så dum.
Og vi har også snart terminsprøver og vi får også standpunktskarakter. Jeg er så bange at jeg får et gennemsnit på under 7, for hvis det sker kan jeg ikke komme på gymnasiet.
Jeg har ingen ide hvad jeg skal gøre mere.
Hilsen
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Hvor er det godt, at du har skrevet her. Det er ikke rart at gå rundt og være nervøs på den måde.
Man skal rigtig mange ting i 9. klasse og jeg kan godt forstå, at det virker svært og måske overskuelig lige for tiden.. Du er helt sikkert ikke den eneste der er forvirret. Der er jo mange ting, I ikke rigtig har prøvet før og det er kan nemt virke uoverskueligt. Jeg er dog helt sikker på, at jeres lærere forbereder jer på det, netop for at I ikke skal være nervøse.
Jeg synes, at du skal prøve at tage en snak med din lærer om, hvordan du har det. Det er rigtig vigtigt, at du ikke er så nervøs og at det ikke fylder for meget for dig. Der kommer mange eksaminer og karakterer i fremtiden, også på gymnasiet, så det er rigtig godt, hvis du kan bruge 9. klasse på at øve dig i at gå til eksamen og få karakterer.
Jeg kan godt forstå, at du tænker over adgangskravet til gymnasiet. Og det er også en ting, jeg tænker du skal tale med din lærer om. Han/hun har en god idé om, hvordan du klarer dig fagligt og om, hvordan du vil klare adgangskravet til gymnasiet. Det er rigtig vigtigt, at din lærer hjælper dig med, at håndtere nervøsiteten og hjælper dig med at modtage karakterer osv. på en god måde.
Jeg tænker også, at det kan være en god idé at take med dine forældre om, hvordan du har det. Nogle gange, kan det hjælpe bare at fortælle, man synes det er svært. Og det kan også være rigtig rart at du ved, der er nogle voksne du kan tale med, når du synes det er svært.
Det er også en god idé at lave en plan over de ting, der sker i dette skoleår. Skriv det i en kalender. Det kan være afleveringer, lektier, øve sig i at tøjle nervøsitet, motion, søvn eller andre ting. Planen for resten af 9. klasse kan du fx lave i samarbejde med dine forældre og din lærer, hvis det er muligt. Det kan hjælpe med at give dig overblik over året, så du kan få mere ro på. Snak gerne med dine forældre om planen en gang om måneden. Er den realistisk, holder den eller skal der ændres i planen.
Du er altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116 111, hvis det føles rart, at tale med de voksne der sidder der.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen