Brev
Ensomhed
Hej jeg er en pige på 13
For omkring to uger siden sad nogen af mig og mine veninder og lavede lektier da jeg så gik ind i klassen og tog min mobil ( som vi ik må ha på os) det var pga der var en dreng jeg godt kan lide som jeg gerne ville storke og finde ud af hvor han bor og sådan noget ved godt det var lidt klamt af mig.
Men jeg finder ud af hvor ham bor og sådan noget og mine veninder flipper helt ud af det jeg bliver så lidt ireteret over at de flipper så meget ud så jeg råber af en af dem så hun bliver sur på mig jeg prøver at sige undskyld lidt senere men hun vil ik snakke med mig. Ugen efter prøver jeg igen men nu er der flere piger der er surer på mig jeg vil virkelig gerne ha mine veninder tilbage pga at jeg ik rigtigt har andre plus at jeg ik har mine veninder går det dårligt derhjemme og jeg bliver mobbet på skole jeg spisser heller ik så meget som jeg gjorde før i tiden og er trist Helle tiden
Hvad skal jeg gøre hilsen pige på 13
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, du har skrevet ind til os. Jeg vil meget gerne hjælpe dig, så godt jeg kan.
Alle har brug for at have det godt i skolen. Og alle har brug for at have nogle gode venner omkring sig. Derfor forstår jeg godt, du er ked af det og gerne vil have hjælp til at få dine veninder tilbage.
Vi kommer alle sammen til at sige noget dumt eller overreagere engang imellem. Særligt hvis man føler sig trængt op i en krog. Bagefter fortryder man måske, at man opførte sig sådan. Og så ønsker man bare, at man kunne trække det hele tilbage igen. Måske er det sådan, du har det lige nu.
Først og fremmest tænker jeg, at det vil være en god idé at forsøge at snakke med dine veninder igen. Jo hurtigere jo bedre. Så problemet ikke bare bliver større og større. Fortælle dem, at du er virkelig ked af det. Og måske kan du forklare dem, hvorfor du kom til at råbe af dem. Så vil de måske bedre kunne forstå, hvorfor du gjorde det. Du kan evt. skrive en sms til dem, hvor du skriver, at du gerne vil snakke med dem.
Måske kan det også hjælpe dig, at læse vores gode råd om venskaber her:  Venner
Måske kunne det også være en mulighed at skrive et brev til dem. Nogle gange kan det være rart at have god tid til at tænke over, hvad det er, man vil sige. Frem for at skulle sige tingene til dem ansigt-til-ansigt. Du kan f.eks. skrive, at du er ked af, du kom til at råbe af dem, og at du gerne vil sige undskyld. Så kan du slutte brevet af med at skrive, at du håber, at det kan blive som før igen.
Du skriver også, at du bliver mobbet på din skole. Ingen skal finde sig i at blive mobbet. Du har ret til at have det godt i skolen. Det er faktisk skolens ansvar at få stoppet mobningen. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, du får fortalt en voksen, at du bliver mobbet. Måske er der en lærer på skolen, som du kan tale med. Det kan også være, du kan tale med dine forældre om det.
Det er vigtigt, du ikke er trist og føler dig ensom, uden nogen ved det. Så uanset hvad, kunne det måske være rart for dig at have en voksen at tale med om alle de ting, der går dig på. Hvis du ikke føler, du kan tale med dine forældre, kan det f.eks. også være en tante, onkel, klubmedarbejder eller lærer på din skole.
Ved at skrive herind har du allerede vist et stort mod og handlekraft. Det håber jeg, du kan bruge til at få snakket med dine veninder igen eller få skrevet et brev til dem. Måske kan du forestille dig, den store lettelse det vil være at få reddet trådene ud og få dine veninder tilbage. Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen