Engelsklære

Kære bb

Jeg er rigtig bange min engelsklære værd gang hun træder ind af døren til klassen giver det et sus i maven jeg bliver også syg nogle gange når vi skal have hende altså rigtig syg jeg for feber og kvalme

min mor har prøvet at sige det til hende men min lære siger bare ej dekan ikke passe og hun siger også hvis jeg har glemt noget at hun vi, ringe hjem og jeg går og er bange hele dagen og hun ringer ikke så føler hun prøver at gøre mig bange Håber i vil hjælpe mig

M.v.h Mig

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år.

Tak for dit brev.

Jeg synes, det er trist for dig, at du er så bange for din engelsklærer. Er der mon sket noget mellem jer - er det noget med dine skoleting eller noget andet? Jeg tænker her f.eks. på, at du skriver, at hvis du har glemt noget, vil hun ringe hjem til jer og sige det. Og det gør dig endnu mere bange, også hvis hun ikke ringer, men bare har truet med det.

Du skal da ikke blive ved med at gå og have det så dårligt. Din engelsklærer har åbenbart ikke forstået, hvordan du har det! Det er derfor vigtigt, at de voksne omkring dig må få talt sammen om din situation, hvad der er gået forud og hvad der kan gøres for at ændre på det.

Jeg vil derfor foreslå, at der bliver holdt et nyt møde mellem din mor, skolelederen, din klasselærer og din engelsklærer (og selvfølgelig dig, hvis du gerne vil være med og fortælle om, hvordan du har det).

En god begyndelse kunne være, at du viste din mor dette brev, så kan I sammen finde ud af, hvad der er bedst for jer at gøre - og derefter kontakte skolen. Din mor er også meget velkommen til at ringe til vores ForældreTelefon på 35 55 55 57 og tale med en rådgiver om din situation.

De bedste hilsener

BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.