Engelsk

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

At have nogle faglige udfordringer, kan føles svært og man kan godt blive rigtig ked af det. Som du selv måske har lagt mærke til, så er der både noget, som vi mennesker har lettere ved og omvendt også noget, som vi har sværere ved – og det er helt almindeligt. Det må vi ikke lade os slå ud af. Så det er godt du skriver til BørneTelefonen.

Var det en mulighed at du snakkede med din lærer? Din lærer er der for at hjælpe dig og det er faktisk en del af lærerens ansvar, at du får det rart med faget engelsk, og du også lærer det.

Det kan være, at du har brug for, at læreren forklarer det på en anden måde? Eller at du f.eks. har brug for en anden type opgaver. Hvis du får nogle andre opgaver eller hvis de bliver stillet på en anden måde, kan det f.eks. være, at du forstår det hele meget bedre. Og så vil du måske pludselig også forstå de opgaver, der bliver givet i klassen.

Der er forskellige måder at lære nye ting på – og det er helt almindeligt, at elever har brug for at få forskellige ting forklaret på forskellige måder. Der er også mange, der har brug for noget ekstra støtte eller en ekstra forklaring til en opgave.

Nogle tænker måske, at det så bare er fordi, de ikke kan finde ud af det overhovedet, men sådan behøver det slet ikke være. Det handler måske bare om, at du lærer på en anden måde end nogle af dine klassekammerater.

Det kan din lærer hjælpe dig med at finde ud af. Det er nemlig lærerens job. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du får snakket med din lærer. Måske kan du sige, at du har været nervøs for at sige noget. Så ved læreren, at du bekymrer dig om det – og det føles tit bedre, når bekymringen er sagt højt. Måske kan du bruge dit brev og vise det til din lærer?

Hvis du ikke synes, du har lyst til at tale med din lærer alene, kan det være, du kan tale med en af dine forældre først, som kan hjælpe dig med at snakke med en lærer? Det kan være rigtig rart at have en støtte med, og så kan du måske også tale med dine forældre, hvis du bliver bekymret eller ked af det, hvis der er noget, du ikke har forstået eller har svært ved at lære.

Ellers er du også meget velkommen til at SMS’e eller ringe herind til BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten. Vi kan f.eks. hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan sige til din lærer, hvis du er lidt i tvivl – eller tale med dig om, hvordan du kan snakke med dine forældre, hvis du har brug for det.

Det er i hvert fald rigtig godt, du har skrevet herind! Nu er næste skridt at tale med en lærer eller dine forældre, så I sammen kan finde ud af, hvordan du kan få den ekstra hjælp til dét, så engelsk ikke er så svært.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.