Brev
Endnu et skoleskifte
Hej jeg er en pige på 15, der lige har skiftet skole.
På min gamle skole havde jeg nogle tætte barndomsveninder, men de var vildt lede mod alle andre, de tog billeder af andres profiler og lagde dem ind på grupper for at skive grimt om dem, de bagtalte hele tiden, og var medskyldige i at en pige skiftede skole.
De var altid næsvise og svarede igen, at hvis der var en de ik kunne lide gjorde de alt for at få den person til at føle sig mindre værdig.
Jeg syntes ikke det var iorden og hjalp de andre, og svarede pigerne igen når de var lede, og det vendte sig tilbage på mig selv….. 2 piger begyndte at gøre alle de ting ved mig, og kun ved mig, de var mere lede end de havde været mod nogle andre….. så jeg skiftede skole efter sommerferien.
Men jeg har det ik godt med min nye skole, jeg snakker ik med nogen, og jeg græder hver dag når jeg kommer hjem…. jeg vil så gerne flytte tilbage, da pigerne er stoppet, og der går 16 andre i min gamle klasse.
Men jeg må ikke flytte, da mine forældre er bange for at det sker igen, men jeg har stået alene imod dem før, også selvom de fik alle andre med på den….. og nu er jeg blevet stærkere.
Hvordan overtaler jeg mine forældre til at flytte tilbage, til min gamle skole?
MVH. Den ulykkelige pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15 årige pige.
Tak for dit brev. Det lyder som om at du har gået en rigtig hård tid igennem.
Det lyder rigtig hårdt ikke at have nogen at snakke med i din nye klasse.  Jeg kan godt forstå at man så får lyst til at flytte tilbage til sin gamle skole. Jeg må dog indrømme at jeg er enig med dine forældre i at det formegentligt vil være endnu hårdere at blive ved med at flytte skole. I stedet vil jeg komme med et par forslag til hvordan du kan få det bedre i din nye klasse.
Har du mon prøvet at tale med din nye klasselærer om, du ikke har nogen at snakke med i klassen. Klasselæreren kender nok de andre elever rigtig godt og kan derfor give dig nogle gode ideer til hvad du skal gøre for at lære dine nye klassekammerater at kende. Hun kan måske endda tage emnet at være ny i klassen op i Klassens Time, så de andre måske kan forstå hvor svært det er at starte et helt nyt sted.
Når man starter i en ny klasse er der rigtig mange nye man skal forholde sig til og det er de aller færreste som kan blive gode venner med en helt ny klasse på en gang. Prøv derfor i stedet at koncentrere dig om et par stykker som du synes virker søde og til at have de samme interesser som dig. Prøv at komme til at side ved siden af dem i timerne. Prøv at snakke med dem i frikvartererne og vis dem at du er interesseret ved at stille dem spørgsmål om dem selv, dette giver også dig en mulighed for at fortælle lidt om dig selv og derved kan de også lære dig lidt bedre at kende.
Du kan også overveje efterskole. Du er 15 år, så jeg tænker der ikke er så længe til du skal i 9. El. 10. Klasse. Du kunne jo begynde at undersøge om dit næste skoleår skal foregå på en efterskole, så du på den måde kan starte helt forfra. Denne snak kunne du måske også tage med dine forældre. Dine forældre virker til at ønske dig det aller bedste også selvom de ikke er med på ideen om at flytte tilbage til den anden skole. Jeg synes du skal tage endnu en snak med dine forældre om hvordan du går og har det. Måske du kunne vise dem dit brev og ja måske også mit svar. Forhåbentlig vil I kunne få en god snak, og finde en løsning, så du igen kan trives med at gå i skole.
Jeg tænker også på om du mon har kontakt med nogen af dem fra din gamle klasse? Selvom du ikke går i skole med dem mere, kan I jo godt ses efter skole og I weekenderne. Hvis du stadig ses med dem, vil du måske føle dig mindre ensom og lidt nemmere kunne acceptere at det er lidt svært i den nye klasse i hvert fald i en periode.
Jeg ved godt at mit svar ikke helt indeholder det svar du ønskede, men jeg håber at du alligevel kan bruge det til noget.
Ellers er du meget velkommen til at ringe el skrive på børnetelefonen på tlf 116 111.
Mange hilsner og held og lykke
Fra børnetelefonen.
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen