Endnu et skoleskifte

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15 årige pige.

Tak for dit brev. Det lyder som om at du har gået en rigtig hård tid igennem.

Det lyder rigtig hårdt ikke at have nogen at snakke med i din nye klasse.  Jeg kan godt forstå at man så får lyst til at flytte tilbage til sin gamle skole. Jeg må dog indrømme at jeg er enig med dine forældre i at det formegentligt vil være endnu hårdere at blive ved med at flytte skole. I stedet vil jeg komme med et par forslag til hvordan du kan få det bedre i din nye klasse.

Har du mon prøvet at tale med din nye klasselærer om, du ikke har nogen at snakke med i klassen. Klasselæreren kender nok de andre elever rigtig godt og kan derfor give dig nogle gode ideer til hvad du skal gøre for at lære dine nye klassekammerater at kende. Hun kan måske endda tage emnet at være ny i klassen op i Klassens Time, så de andre måske kan forstå hvor svært det er at starte et helt nyt sted.

Når man starter i en ny klasse er der rigtig mange nye man skal forholde sig til og det er de aller færreste som kan blive gode venner med en helt ny klasse på en gang. Prøv derfor i stedet at koncentrere dig om et par stykker som du synes virker søde og til at have de samme interesser som dig. Prøv at komme til at side ved siden af dem i timerne. Prøv at snakke med dem i frikvartererne og vis dem at du er interesseret ved at stille dem spørgsmål om dem selv, dette giver også dig en mulighed for at fortælle lidt om dig selv og derved kan de også lære dig lidt bedre at kende.

Du kan også overveje efterskole. Du er 15 år, så jeg tænker der ikke er så længe til du skal i 9. El. 10. Klasse. Du kunne jo begynde at undersøge om dit næste skoleår skal foregå på en efterskole, så du på den måde kan starte helt forfra. Denne snak kunne du måske også tage med dine forældre. Dine forældre virker til at ønske dig det aller bedste også selvom de ikke er med på ideen om at flytte tilbage til den anden skole. Jeg synes du skal tage endnu en snak med dine forældre om hvordan du går og har det. Måske du kunne vise dem dit brev og ja måske også mit svar. Forhåbentlig vil I kunne få en god snak, og finde en løsning, så du igen kan trives med at gå i skole.

Jeg tænker også på om du mon har kontakt med nogen af dem fra din gamle klasse? Selvom du ikke går i skole med dem mere, kan I jo godt ses efter skole og I weekenderne. Hvis du stadig ses med dem, vil du måske føle dig mindre ensom og lidt nemmere kunne acceptere at det er lidt svært i den nye klasse i hvert fald i en periode.

Jeg ved godt at mit svar ikke helt indeholder det svar du ønskede, men jeg håber at du alligevel kan bruge det til noget.

Ellers er du meget velkommen til at ringe el skrive på børnetelefonen på tlf 116 111.

Mange hilsner og held og lykke

Fra børnetelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.