Brev
En lidt ensom 12 årige pige
Hej, jeg er en pige der går i 6. Klasse og jeg er 12 år gammel.
Min skole lukkede så jeg skiftede skole. Jeg har nu gået 1 år på skolen, og jeg føler at jeg mangler nogle venner jeg har 2 venner fra min klasse der bliver hurtige sure og 1 bedste ven fra 5. Klasse.
Jeg vil gerne være venner med alle i min klasse, men det er svært får de har ikke den samme personlighed som mig eller min gamle klasse.
4 drenge i min nye klasse tror at de bestemmer over alle i klassen. Pigerne siger ikke i mod, men jeg vil gerne og det har jeg prøvet, men jeg har brug for nogle der støder mig. Jeg er ikke som andre jeg kæmper for min ret.
Har i nogle gåde råd til mine problemer
😁😞
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Hvor er det godt, du skriver ind og fortæller om problemer i din nye klasse. Det er en stor ting at skifte skole, og selvom du nu har gået på skolen i 1 år, så kan meget stadig være svært. Især hvis du har følt, at du passede rigtig godt sammen med dine tidligere klassekammerater. Vi taler med mange børn og unge, der ligesom dig, godt kan føle sig lidt ensomme i en lang periode efter et skoleskift. Det kan være svært at snakke om, og derfor er det rigtig godt, at du sætter ord på, hvordan du har det. Jeg håber, jeg kan komme med nogle råd til, hvordan du kan få det bedre.
Det er dejligt at høre, at du føler, du har nogle gode venner i klassen og også en bedsteven i 5. klasse. Du vil dog gerne være venner med alle fra klassen, og det kan jeg godt forstå. Man tilbringer mange timer af dagen i skolen, og derfor er det vigtigt at have nogle at snakke med i klassen, men man behøver ikke være venner med alle. Man kan se sine bedste venner efter skole og i weekenden.
Som du selv skriver, så er I forskellige og mange har en anden personlighed end dig. Det er vigtigt at acceptere hinandens forskelligheder, og f.eks. er det ikke alle, der som dig, har modet og viljestyrken til at sige fra over for drengene, der vil bestemme.
Hvis der er nogle i klassen, som du gerne vil tættere på og lære bedre at kende, kunne det være en ide at spørge ind til, hvad de interesserer sig for, og hvad de laver i fritiden. Det kunne være, at det også kunne være noget, som du kunne deltage i. Nogle gange kan det nemlig være lettere at have en aktivitet at være fælles om.
Du lyder til at være en stærk pige, der tør sige i mod og kæmpe for din ret. Det er vigtigt, at du bliver ved at være dig selv, også selv om du føler, at du står alene med det. Jeg kommer til at tænke på, om du har talt med nogle af de andre piger omkring det? Har du mon fortalt dem, at du gerne vil kæmpe for en fælles sag, men at du har brug for deres støtte? I kunne måske tale om, hvordan de kan støtte op om dig, uden de måske selv skal stå frem. Det er nemlig langt fra alle, der har modet til det.
Det vil også være en rigtig god ide at du snakker med dine forældre om, hvordan du har det i klasse. Dine forældre har måske også selv oplevet, hvor svært det kan være at starte et nyt sted og skulle lære nye mennesker at kende, og sommetider også at føle sig afvist. Det kan hjælpe rigtig meget at få delt dine tanker og følelser, og de har måske også et råd til, hvad du kan gøre.
Du har ret til at trives i dit nye klassefællesskab, og det skal din lærer sørge for. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at dine forældre kan tage en snak med din lærer omkring det. Så kan din lærer eksempelvis hjælpe med, at pigerne får en snak om, hvordan I kan hjælpes ad med at sige fra over for drengene, der bestemmer meget.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd og bliver ved med at være dig selv og have styrken til at sige fra og kæmpe for din ret.
Du er hjerteligt velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen igen, hvis du har brug for en voksen udefra, som lytter.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen