Brev
Eksamen på en anden skole?
Hej.
jeg er en pige på 14 år, jeg skal til eksamen til næste år.
Men mit problem er at jeg gerne vil tage min eksamen på en anden skole, da jeg ikke kan klare en af mine lærere, og hun ser meget med på mig.
ved det måske er tidligt at bekymre mig om, men hvis jeg ikke kan er jeg nød til at skrifte skole, og vil jo ikke først skifte skole lidt inden eksamen, så kender jeg jo ingen.
er det muligt at tage sin eksamen på en anden skole eller skal jeg til at skifte skole?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Tak for dit brev. Det lyder ikke rart, at du er utryg ved din lærer. Jeg kan godt forstå, at du bekymrer dig. Men bekymringerne skal jo heller ikke fylde det hele.
Det er svært for mig, præcis at sige, om du kan tage din eksamen på en anden skole. Og i mit svar vil du måske kunne se, at jeg heller ikke tænker, at det er den bedste løsning.
At skifte skole er noget stort. Og det kan for mange være svært, sidst i folkeskolen. Derudover, er det faktisk lærerne på din skole, der har et ansvar for, at du trives.
Når man går til eksamen, er det ens faglighed, der vurderes. Der er altid en censor, som er en slags vagt der sørger for, at man får en fair karakter, der passer til ens faglige præstation. Censoren holder også øje med, at ens lærer ikke bare giver én karakterer, ud fra, om man kan lide en elev eller ej.
Når det er sagt, så er det ubehageligt at stå i en situation, hvor du har en lærer du ikke kan lide, og som du oplever, ikke kan lide dig.
Du skriver ikke, om der er nogen der ved, hvordan du har det med din lærer. Og hvilke tanker du gør dig?
Har du mon talt med din lærer, eller en anden voksen på skolen om det? Eller har du talt med dine forældrer om det?
Hvis ikke du har det, så tænker jeg, at det er rigtig vigtigt at gøre det. Måske dig og dine forældre kunne holde et møde med din lærer eller skolelederen, så skolen ved, hvordan du oplever det. Måske kan I få snakket ud om alle de ting, som får dig at tro, at din lærer ser ned på dig.
Det er vigtigt, at din lærer ved, at du føler, at du ikke kan tage din eksamen på skolen. Det er ikke en følelse, som du skal gå alene med.
Jeg håber du får samlet mod til, at tale med de voksne omkring dig om det.
De bedste hilsner,
BørneTelefonen