Egnelse til Gymnasie

Hej,

jeg går i 8. Klasse og er ret bange for ikke at blive egnet. Derfor har jeg læst et andet spørgsmål der er blevet stillet til jer, og det hjalp ret meget.

Det der gøre mig forvirret og usikker er det med at være ” moden”.

Hvad menes der med at være moden?

Jeg håber i kan uddybe det lidt og hjælpe mig :/

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år. Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er rigtigt dejligt at høre, at du finder svar på dine spørgsmål i andres breve hertil. Jeg kan godt forstå dig, når du spørger til det med at være ”moden”, det er også et ret underligt og abstrakt begreb. Kan du forestille dig en frugt, den er ikke god før den er parat til at spise, altså før den er moden. Hvis du alligevel vælger at bruge eller spise frugten, bliver smagsoplevelsen ikke god. På samme måde er det med at være klar til at gå på gymnasiet eller i forhold til andre ting. Er du ikke moden til det, bliver oplevelsen måske ikke god. I stedet for at tale om at være moden, ved jeg, der er nogle steder de voksne taler om, at børnene skal være uddannelsesparate. Det ord dækker også lidt, det at være moden. På gymnasiet eksempelvis er det dig selv, der styrer din tid og sørger for at få taget hul på lektierne i god tid. Derfor er der stadig rum i fritiden til, at gøre hvad du har lyst til, også selv om de ikke er modne ting. Modenheden i forhold til uddannelse dækker således over, om du er klar til at give dig i kast med at studere. Nogle børn vælger at tage 10. klasse, for på den måde at få lidt mere overskud, måske er det en mulighed for dig, hvis du føler dig usikker…? På skolerne er der tilknyttet en UU-vejleder (Uddannelsesvejleder), det er en lærer eller voksen, som kommer udefra også har kontortid på skolerne. UU-vejlederen kan fortælle dig meget mere om, hvad det kræver for at komme ind på de forskellige uddannelser. Kan det være en ide for dig, at aftale tid til en snak med din skoles UU-vejleder..? (Jeg ved at der på nogle skoler, først tales med UU vejlederen i slutningen af 8. klasse, så måske er du ikke klar over, at skolerne har sådan en voksen?) Gymnasierne, handelsskolerne og andre uddannelsessteder holder nogle gange åbent hus og informationsaftner, kan det være en mulighed for dig at besøge stederne til sådan et arrangement..? Det kan måske give dig et billede af, hvad det kræver for at gå på de forskellige steder. Har du talt med dine forældre om, hvad du gerne vil efter folkeskolen? Måske kan I sammen tale med dine lærer om det, ved den næste skole/hjem samtale..? Der er heldigvis noget tid endnu til, at der skal tages endeligt stilling til, hvad retning du skal vælge efter folkeskolen, alligevel tænker jeg, det er noget du måske allerede nu, kan tale med dine lærer om. Det er netop et tegn på modenhed, at du forholder dig kritisk og analytisk til din hverdag, har du tænkt på det? Har du brug for at vende dine tanker om emnet yderligere, eller har du andre ting du gerne vil tale om, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Mange kærlige hilsner BørneBrevkassen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.