Efterskole stop

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Allerførst vil jeg gerne sige, at det er sejt, at du prøver. Det er imponerende, at du valgte at tage med til fødselsdagsfest med andre efterskolen for at give det en chance. Når du bliver ved med ikke at føle dig tryg ved skolen, kan jeg godt forstå, du er i tvivl, om du skal stoppe. Det er super fint, at du er opmærksom på, hvad der vil være det mest rigtige for dig.

Jeg bliver nysgerrig efter, hvorfor du siger, at det går fint på skolen, når du bliver spurgt? Hvad er det, der afholder dig fra at fortælle sandheden? Er du mon flov over, at det ikke går så godt på efterskolen? Jeg har hørt fra flere, at det kan være rigtig svært at falde til på efterskolen og falde ind i nye grupper. Det er ikke dit ansvar alene, at du trives. Skolens lærere skal også hjælpe til, og de skal være opmærksomme på, om alle elever trives. Jeg tænker, at det vil være en stor hjælp for dig, hvis du kan være åben om, at du ikke trives på efterskolen.

Er der nogen, der ved, at du ikke trives godt på efterskolen? Du fortæller, at dine forældre siger, at du skal prøve at komme i kontakt med de andre, så jeg får den tanke, at de måske ved noget. Hvad med lærerne på efterskolen, ved de det? På mange efterskoler har man en kontaktlærer, som man kan tale med om sådan noget. Har du en kontaktlærer, eller en anden lærer, som du kunne have lyst til at tale med? Lærerne på efterskolen kender både dig og de andre, og de kan være med til at hjælpe dig og vurdere, hvad der vil være det rigtige for dig at gøre.

Jeg tænker, at du har brug for støtte til at finde ud af, om du skal stoppe eller fortsætte. Du kan overveje, om det kan gøre din beslutning lettere, hvis du prøver flere ting af i stil med, at du har været med til fest med de andre fra skolen. Sammen med en lærer og måske dine forældre kan du lægge en plan for, hvad du kan afprøve. Måske kan det være en idé, at din lærer hjælper til med, at du kommer ind i en vennegruppe. Hvis det, at du gør noget andet, ikke får en betydning for, om du føler dig tryg, så vil du måske være mindre i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre.

Hvis du synes, det er svært at komme i gang med en snak med din lærer, kan du vise ham eller hende dit brev. Det fortæller så fint, hvilke tanker du gør dig. Hvis du tænker, at de ideer jeg foreslår vil være en hjælp for dig, så kan du også vise svaret.

Jeg håber, at du har fået nogle ideer, som du kan bruge til at blive mere afklaret om, hvad der er den rigtige beslutning for dig.

Mange tanker fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.