Efterskole eller STX?

Har virkelig prøvet at løse dette dilemma selv, men forstår nu, at jeg har brug for hjælp udefra.

Det har hele tiden været planen, at jeg skulle på efterskole efter niende.. Begge mine søstre har gået på efterskoler, og begge beskriver det som deres bedste år.

Jeg søgte ind på en efterskole for over et år siden for at være i god tid. Men nu går jeg i niende og efterskolen er lige pludselig meget tæt på.

Sandheden er at jeg altid har været meget selvstændig og lidt af en enspænder – det skal dog siges at jeg foretrækker det på den måde – og har behov for et pusterum.

Desuden klarer jeg mig ekstremt godt i skolen. I nogle fag studere jeg rent faktisk allerede på gymnasieniveu. Det er langt bedre end mine søstre.

Da jeg i dag besøgte min efterskole, synes jeg de fik det faglige til at lyde som næsten helt ubetydeligt, og der var ikke nær så meget musik på skolen som jeg havde forventet.

Så har i nogle gode råd?

Bør jeg holde mig til den oprindelig plan, tage på efterskole og derefter STX?

Eller følge min mavefornemmelse, der siger at jeg ikke vil kunne klare de mange mennesker, og at det intellektuelt set er splid af tid, og tage direkte på gymnasiet?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du Hvor er du sej, når du tager dit valg så alvorligt. Jeg er dybt imponeret over, at du tager din skolegang så seriøst og virkelig overvejer, hvad der er det rigtige for dig. Jeg har også stor forståelse for, at du tager dine egne behov om et pusterum alvorligt og overvejer, om efterskolen i den sammenhæng er det rigtige for dig. Og ja, nogle gange så er det nødvendigt med hjælp udefra. Det er flot, at du har indset det. Jeg vil give dig nogle forskellige ideer og tanker, som du måske kan bruge til noget. Det håber jeg. Jeg tænker, at du som udgangspunkt skal lytte til din mavefornemmelse. Ikke fordi du nødvendigvis skal tage en beslutning lige nu om det ene eller det andet, men fordi du kan give dig selv tid til at undersøge de relevante spørgsmål du har, og derefter blive klogere på, hvad der føles rigtigt for dig. Jeg tænker, at du har tid til at undersøge det hele noget mere. Tænker du mon også det som en mulighed, eller føler du, at du er nødt til at beslutte dig nu?  Jeg er nysgerrig efter, om du måske har taget din tidligere beslutning om at du skal på efterskole på et andet grundlag, end det grundlag, du har nu? Når man har din alder, kan der ske mange forandringer med en i løbet af et års tid. Du er måske blevet mere bevidst om, at du har brug for et pusterum, og at det kan blive svært for dig med mange mennesker? Jeg tænker, at der er mange der har det indtryk, at en efterskole er et sted, hvor det er svært at være, hvis man ikke er meget social og er glad for at være sammen med andre mennesker en stor del af tiden. Mon du også tænker efterskole på den måde? Tit sker der også det , at når noget kommer tættere på, får det en anden "form" end når det ligger ude i fremtiden. Lidt ligesom hvis man beslutter sig for, at nu vil jeg altså springe ud fra 5 meteren i svømmehallen, men når man står deroppe og kigger ned, mister man pludselig den klarhed, man havde nede på gulvet.. Det ville ikke være underligt, hvis det er "den konflikt/det dilemma" du står i lige nu.. Hvad får jeg ud af at "springe" og gøre noget der pludselig virker uoverskueligt/uden mening? Hvad mister jeg eller får jeg ud af, ikke at gøre det?  Du stiller også spørgsmål ved, om efterskolen tager det faglige lige så seriøst som du ønsker, og om der er så meget musik, som du gerne vil have. Kan du mon tale mere med dem om begge dele – altså det om muligheden for at få et pusterum og det med det faglige? Måske kan du og dine forældre besøge efterskolen igen? Det kan måske give dig en mulighed for at drøfte det hele en gang til - med dig selv og dem på skolen. Efterskolen er sikkert også interesseret i, at du vælger det rigtige. Jeg kan forestille mig, at efterskolen er vant til at få spørgsmål om, hvor meget man skal være sammen med andre og om man også kan få tid alene. Der er jo rigtig mange, der har det på samme måde som dig. En anden mulighed kunne også være din studievejleder. Det er jo ikke sikkert, at studievejlederen har kendskab til lige den efterskole, hvor du har søgt ind, men han/hun har sikkert et godt kendskab til efterskoler generelt og til STX. Så vil studievejlederen måske kunne give dig nogle gode råd i forhold til dit faglige niveau og ambitioner. Jeg tænker, det er rigtig vigtigt, at du bliver ved med at lytte efter, hvad der føles rigtigt for dig. Der er altid forskel på børn, også selv om de er søskende. Derfor er det jo ikke sikkert, at dét, der har været rigtig godt for dine søskende, vil være lige så godt for dig. Jeg forstår dit brev sådan, at du er meget bevidst om dine behov allerede, og jeg tænker, at det er vigtigt, du holder fast i det, når du overvejer din beslutning på ny. Når du tager beslutningen op til genovervejelse viser det, at du er seriøs og moden og jeg tænker, at det vil kunne styrke dig i fremtiden, at de valg du tager, er gennemtænkte. Dog skal man også nogen gange også kunne turde tage en beslutning uden at vende og dreje det tusind gange; det bliver man nogen gange mere forvirret af end afklaret.. Der stilles mange krav til jer unge mennesker i dag og det kan være svært at mærke, hvad det er, der trækker i een, når man skal beslutte sig for, hvad tiden efter folkeskolen skal handle om og hvor travlt man skal have.. Jeg vil ønske dig super meget held og lykke med det hele og jeg håber virkelig, at du finder en god løsning, som du vil være tilfreds med. De bedste tanker fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.