efterskole eller ej!!!

jeg skal på efterskole efter sommerferien, men jeg er blevet med i tvivl om jeg skal tage afsted.

5 år siden flyttede jeg skole pga mobning. det har taget mig mange år at komme ordenligt ind i klassen, men her i sommers følte jeg ligepludselig at jeg var blevet en del af dem, og nu står valget mellem om jeg skal have nogle nye venner(som jeg har været meget dårlig til at få siden jeg blev mobbet), eller have et sidste år med min klassekarmarater.

jeg har egentligt lavet en aftale med min mor om at jeg tager afsted og vis jeg fortryder kan jeg altid komme tilbage til min klasse. jeg håber at i vil kunne give mig et råd, for det har jeg virkelig brig for.

hilsen I.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev hvor du fortæller om, at du skal på efterskole efter sommerferien, men nu er blevet i tvivl om hvorvidt du skal tage af sted eller blive hjemme.

Jeg tror der er mange af dem som skal på efterskole, som pludselig kommer i tvivl om hvorvidt de har lyst til at tage af sted, det er jo en stor ting. Omvendt ved jeg også, at der er rigtig mange af dem som tager på efterskole, som er rigtig rigtig glade for det.

Jeg kan godt forstå, at du er bange for om du vil få nogle venner på efterskolen, når du tidligere er blevet mobbet, men jeg tænker at der måske også er andre på din efterskole som har det på samme måde, og hvis du ikke tager af sted kommer du jo aldrig til at finde ud af det.

Prøv at tænke på, hvor fed en oplevelse og kæmpe succes det vil være for dig, hvis du tog på efterskole og faktisk fik venner ret hurtigt? Ville det ikke være helt fantastisk? En efterskole er jo noget helt andet end en almindelig skole, fordi man er sammen hele tiden, derfor lærer man også meget hurtigere hinanden at kende og har mulighed for at blive rigtig gode venner. På efterskolerne handler det meget om alt det sociale og venskaber, så jeg tror, at der er masser af muligheder for nye stærke venskaber. Hvis man har svært ved at trives, kan man jo tale med sin kontaktlærer, og fx få hjælp til løsninger og idéer.

Du fortæller i dit brev, at du har lavet en aftale med din mor om, at du tager på efterskole og hvis du så fortryder, så kan du komme hjem igen. Jeg synes det lyder som en rigtig god aftale, men hvis du ikke prøver at tage på efterskole, finder du jo ikke ud af om det er noget for dig...

Har du eventuelt snakket med din mor om, at du faktisk er kommet lidt i tvivl om hvorvidt du overhovedet vil af sted? Det kan jo være, at hun har nogle andre input som kan være med til at hjælpe dig med at tage en beslutning.

Hvis du har lyst til at snakke mere med en voksen omkring det, er du altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111.

De bedste hilsner

BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.