Brev
Efterskole eller ej?
Hej, jeg er en pige på 14, som måske skal på efterskole i 9. Da jeg er rigtig skoletræt og min klasse ingen respekt har.
Jeg har et par RIGTIG gode veninder i min klasse, men nogen af dem er ikke rigtig støttende. Jeg har fransk og mit fransk hold er meget lille og set er kun en jeg kan lide på holdet, og som jeg gerne vil sidde ved siden af, men hun vil gerne sidde ved siden af sin veninde, som jeg ikke rigtig bryder om, og når jeg så sidder der sammen med den føler jeg mig rigtig meget ude for.
Jeg har mange gerne ville flytte skole, men min mor har aldrig følt at jeg har haft brug for det og dengang havde jeg ikke rigtige nogle “gode” veninder, men nu har jeg nogle vildt gode veninder, som jeg er bange for at miste kontakten med.
Jeg har været ude og kigge på en efterskole som var lige noget for mig og de skal allerede have svar snart men kan ikke bestemme mig. Hvis jeg bliver på min skole skal jeg sidde et helt år i fransk og føle mig uden for og skal gå i en totalt respektløs klasse, men det gode hvis jeg blev er at jeg kommer med til sidste skoledag hvor vi skal kaste med karameller og lave en revy, og jeg kommer med på vores lejrtur som vi har planlagt i lang tid nu.
Men hvis jeg tager på efterskole er det eneste dårlige at jeg vil savne nogle vildt meget i hverdagen, men så se dem i weekenden, og måske miste lidt min kontakt til nogle gode veninder. Men det gode er at jeg bliver mere åben, får nye venner (måske for livet), lærer at tage ansvar, har ikke nogen rolle at leve op til.
Kan i hjælpe mig med at vælge? Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal vælge. ALLER ALLER ALLER inderst inde vil jeg helt på efterskole, men der er et eller andet inde i mig der ikke kan få mig selv til at gøre det…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er godt du skriver hertil med din tvivl. Jeg kan godt forstå, det må være rigtigt svært for dig at vælge. Du beskriver mange både gode og dårlige ting ved det, du har lige nu. Derfor  er springet til efterskolen også svært, da det er en masse usikre ting, du overhovedet ikke kender til endnu.
Jeg kan ikke give dig et endegyldigt råd til, hvad du skal vælge, men jeg tænker alligevel, at jeg lige vil skrive til dig, hvilke tanker jeg gør mig, når jeg læser om dit dilemma. Så kan tænke over, om du kan bruge dem til at træffe dit eget valg.
Du fortæller om dit lille franskhold. Jeg kan godt forstå du ikke bryder dig om det, når du føler dig udenfor i de timer, det er ikke rart og ikke ok for dig. I forhold til næste år, kan der jo ske mange ting på det hold, det kan være de to piger bliver uvenner, eller en af dem skal på efterskole. Har du overvejet sådanne muligheder, jeg tænker ikke at dit franskhold alene skal være udslagsgivende for om du skal vælge efterskole næste år. Kunne du evt fortælle din fransk lærer, at du ikke befinder dig godt i klassen i de timer, måske kunne en anden bordopstilling også gøre noget for de timer..?
Der er mange traditioner i 9 klasse, karameller og revy samt lejrskole opholdet, er alle sammen være nogle som du fra de små klasser, har vist skulle komme og sikkert glædet dig til. Alle sammen ting som er svære at give afkald på. Men som du selv er inde på, skal du jo også overveje, hvad får du i stedet på efterskolen. På mange efterskoler kan man vælge drama som valgfag, og derved også komme til at lave skuespil, og på efterskolernes hjemmesider kan du også læse om der er studietur med i opholdet, altså en anden form for lejrskole.
På efterskolen vil du sikkert også som du selv er inde på møde mange nye kammerater, hvem ved måske får du venner, som du har for livet. Måske har du allerede sådanne venner i skolen, hvis du vælger efterskolen kan du allerede før du rejser gøre noget for at sikre jeres kontakter på. Facebook, skype og aftaler om mail er bare nogle af de muligheder, du har for at bibeholde kontakterne til dine gamle venner, som du også kan se i weekenderne. (Måske kunne I aftale nogle skype tidspunkter..?)
Du har ret i at uanset, hvad du vælger, så vil der være noget, som bliver valgt fra. Når jeg læser dit brev, så får jeg en fornemmelse af, at det lyder som om, hverdagen vil blive hård på din nuværende skole og at det mest er de større begivenheder, der holder dig fra at vælge efterskolen..? Men måske fylder det med vennerne hjemme alligevel så meget, at du ikke tør risikere at være væk et år..?
Jeg håber meget du kan bruge nogle af mine overvejelser til at træffe dit valg. Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116 111 hvis du har brug for at tale dine overvejelser igennem med en af Børns Vilkårs rådgivere.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen.
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen