Efterskole ARGH!

Jeg er en dreng på 14 år der går i 8.kl og næste år skal jeg på efterskole som jeg meget gerne ville undgå.

Her i sidste og i år har jeg ikke kommet særlig meget i skole, ikke fordi jeg ikke kan lide det, men fordi at jeg bare ikke orker det, så pga. de manglende skole dage og fortsat fravær har mine for ældre besluttet at jeg skal på efterskole og jeg ved godt at alle som har været på efterskole godt kunne lide det, men jeg har oplevet før at mine venner og andre har sagt at feks. en bestemt lejr er rigtig go´ hvor efter at jeg ikke har synds om den,

jeg vil også gerne ha´ at de lære som jeg har nu skal føre mig op til eksamen og at jeg kan beholde de klasse kammerater som jeg har, men ligemeget hvor mange argomenter jeg har så skal jeg på efterskole. Så lidt rådgivning kunne være rart PS. Kan forældre bestemme hvilken skole man skal gå på?

M.v.h Mig

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, det er godt du skriver herind for rådgivning.

Jeg kan godt forstå det må være svært for dig når du sådan føler du bliver presset til noget du ikke ønsker. Jeg tænker at alene det, at din situation lige nu er kendt og tryg, måske kan medvirke til endnu større bekymring over et kommende efterskoleophold for dig.

Det er sådan, at dine forældre som udgangspunkt bestemmer hvor du skal gå i skole, så når du spørger direkte til om de kan bestemme over din skolegang, må det kort svar være et ja.

Når det er sagt, spekulerer jeg over, om I har talt om hvad det er, der ligger til grund for, at du ikke orker skolen? Får du nok søvn, skændes I meget derhjemme, er lektierne ikke nogle der passer til dit faglige standpunkt, eller måske er jeres udfordringer i en helt anden retning?

Hvis du har haft meget fravær, kan jeg godt forstå du ikke orker at samle op på alle fag på en gang. Kunne du tale med dine forældre og lærer om, at du måske satte fokus på et eller to fag til at starte med. Hvilke fag er du allerbedst til, kunne du starte med dem og sammen med dine forældre sætte ind med at komme og deltage i de timer. Måske kunne det være en god oplevelse at møde velforberedt til de timer, hvad mon dine lærer og forældre ville sige til det?

Nogle gange kan forældre være urolige, hvis deres børns kammerater er kommet ud i problemer, kan det være noget dine forældre er bekymrede for? Måske er det helt andre ting, hvad tænker du selv er den største grund til du ikke kan komme af sted til skolen?

Kunne du måske tale med en af dine lærer om, hvordan du har det med de beslutninger der bliver truffet for dig. Måske er der en lærer på din skole som specielt har med uddannelse at gøre, det kunne være du kunne tale med vedkommende om, hvordan du har det.

Der kan være mange årsager til ikke at ville på efterskole, og jeg kender en del børn der har været bekymrede for hjemve og nervøse for, om de ville falde til. For nogle af dem, var det et tvunget efterskole ophold som de ikke ønskede, men trods deres bekymringer blev det til en god oplevelse.

Jeg ved godt det ikke gør din situation bedre, men måske kan du alligevel gøre lidt som nogle af dem gjorde.

Nogle af de børn, fik lov til at være medbestemmende om, hvor de skulle hen. Der var også flere som besøgte efterskolerne, nogle sammen med deres lærer andre med deres forældre.

Andre igen gik på nettet og fandt videoer lavet af de unge, som gik på efterskolerne, dem er der rigtig mange af fx eksempelvis på youtube. Du kan også gå ind på www.efterskole.dk, og søge ud fra de områder som du har særlige interesser for, eller et område i landet. Kunne det være nogle idéer til dig, måske at gøre sammen med dine forældre eller lærer, hvis du ikke kan ændre på beslutningerne.

Jeg ved, at mange skoler i 9. og 10. klasse ændrer på klasserne netop fordi der er mange som rejser eller fordi der kommer nye elever, hvordan mon det er på din skole. Har du tænkt på hvordan din klasse måske kan komme til at ændre sig i 9. klasse, måske skal du også have nye lærere?

Jeg tænker, du måske gerne vil tale med en af rådgiverne om hvordan du har det. Hvis du har det, er du meget velkommen til, at kontakte BørneTelefonen på 116 111, du kan endda gøre det helt anonymt.

Mange Kærlige Hilsner

BørneBrevkassen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.