Efterskole

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære ”pige på 16 år”.

Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du spørger til dit liv på efterskolen.

Når jeg læser dit brev tænker jeg, at du er havnet i en "øv-situation". Du havde et rigtig godt efterskoleår sidste år, men nu har du skiftet, og du føler dig ikke tilpas det nye sted… Du skriver i dit brev ikke noget om, hvorfor du skiftede i sommers…? (Måske kunne man ikke gå to år samme sted, måske havde du lyst til at prøve en anden retning..?

I sådan en situation som denne, tænker jeg, ligesom dine lærere og forældre, at du skal give det en chance. Men eftersom halvdelen af skoleåret er ved at være gået nu, så tænker jeg, at du allerede HAR givet det en chance. Faktisk tænker jeg, det er flot, at du har kæmpet siden i sommers, når det har været så svært for dig…

Jeg tænker, at du er nødt til at snakke alvorligt med dine forældre om, at du ikke føler dig hjemme på skolen og ikke føler at det bliver bedre. Det bliver nok et meget langt og hårdt forår, hvis man bare ikke føler sig tilpas, der hvor man er… Du må fortælle dem, hvad du allerede har gjort for at falde til, og måske sammenligne det lidt med sidste år… Kan du mon det?

Et andet alternativ er at snakke med dem, du bor sammen med, om hvordan du har det, måske har de lyst til at blive og derfor vil de måske hjælpe dig til at få det bedre, så du måske bliver… Eller måske kan de hjælpe dig med at få skolen til at forstå, at du ikke kan holde til at være der længere..?

Et efterskoleophold er jo for de fleste – også dig sidste år, en rigtig fed oplevelse, som de kan tage med sig i deres videre liv… Nogle gange skal man stoppe ”mens legen er god” eller i hvert fald inden den bliver rigtig skidt, og så tage de gode ting med sig…

Hvis du får brug for at drøfte det med en anonym voksen, er du altid velkommen på BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder en rådgiver klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og lørdage fra kl. 13-17.

De bedste ønsker BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.