Efterskole

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Når jeg læser dit brev, fornemmer jeg en masse god energi. Det er som om det nærmest sprudler med energi, når jeg læser det du skriver og de ord du har valgt. Det er tydeligt for mig, at du gerne vil på efterskole. men er lidt forbeholden, fordi du ser dig selv som tryghedsnarkoman, når der er nye mennesker.

Jeg lægger også mærke til, at du beskriver dine bv'er som udadvendte - mon de ikke også indimellem søger lidt tryghed og er mere stille? Det gør vi alle sammen på hver vores måder. Måske ser du dig selv for meget i forhold til de måder som de er på - altså, at du måler dig selv i forhold til dem. Så hvis du ser dem som de udadvendte, kan du komme til at fastholde dig selv i, at du er 'tryghedsnarkomanen'. Og hey, når du er sammen med dem, du kender er du også outgoing. På en efterskole lærer man lynhurtigt hinanden at kende. Man er jo sammen 24 timer i døgnet og ofte også i weekenderne.

Den første tid på efterskolen handler om at lære hinanden at kende, sin roomie eller roomies alt efter, hvor mange man bor på samme værelser - eller hus. På de fleste skoler har man en kontaktlærer og en kontaktgruppe, altså andre elever og en lærer, som man mødes med. Det er ofte den gruppe man er meget sammen med til at begynde med. Nogle skoler laver forskellige aktiviteter, hvor man dels lærer sine kontaktgruppe at kende og de andre elever, og sin/e roomie/s får man ofte et meget tæt forhold til. Det kan være lege, opgaver I skal løse sammen og battle mod de andre grupper.
Hvis du går ind og kigger på efterskolernes hjemmesider, så kan du sikkert se hvad de nye elever laver for tiden. Der er jo lige startet et nyt skoleår, og de er i gang med at lære hinanden at kende.

Jeg tænker, at det vil være den første dag, der vil være lidt svær at komme igennem...men de fleste elever har det på samme måde og forskellige måder at komme igennem det. Nogen snakker helt utroligt meget, når de føler sig usikre, andre griner lidt for højt, andre bliver mere stille og kigger det hele lidt an uden at snakke hele tiden. Det er alt sammen helt ok! Der er ikke nogen måder, der er mere rigtige end andre. På efterskolerne er det netop det sociale, der er i fokus og det er lærerne meget dygtige til at hjælpe eleverne med. Det er jo en stor del af lærernes arbejde på en efterskole. Der vil jo nok altid være nogle lærere man synes bedre om end andre, det er jo forskelligt, hvordan man har det med hinanden. Men lærerne gør deres til, at det bliver et fantastisk år på deres efterskole.

Jeg håber, at du kan bruge mine ord til dig, til at give dig selv ro og tro på, at det kan du også. I løbet af 9. klasse sker der også mange ting med dig og din selvstændighed, så det kan være svært at forestille sig, hvordan man vil ha' det om et år. Det at du ser dig selv som 'tryghedsnarkomanen', kan du og dine forældre jo snakke med efterskolen om. Så ved de, at du har det sådan og kan støtte dig i, at slippe dig selv lidt mere løs. Det er jeg sikker på vil være en fin ting for dig, så du ved at du kan få støtte, hvis du har brug for det.

Hvis du er bekymret for at få hjemve, så ved jeg, at alle kan få hjemve...både de store stærke drenge og piger, de snakkende, de udadvendte og de stille får hjemve, og det ved de godt på efterskolerne, for det sker hvert år for eleverne. Så er det jo godt, at du kender dig selv godt og ved hvordan du kan føle det. På den måde kan du aftale, hvad der plejer at hjælpe dig bedst, hvis du får det sådan.

Hvis du stadig har mod på det, så går ind og kig på http://www.efterskole.dk/ , her kan du se alle de forskellige efterskoler, der findes og finde den, der passer til dig. Der er efterskolernes dag i september, så kan I måske også tage ud og besøge de skoler, som vil være noget for dig.

Jeg håber du har mod på at se på siden og besøge en efterskole, så du ved lidt mere om, hvad det er for noget. Mange unge får et fantastisk år og bliver mere selvstændig og bliver mere klar til fx gymnasiet eller andre uddannelser bagefter.

Du er meget velkommen til at ringe eller sms'e til os, hvis du har lyst til at snakke mere med en rådgiver.

Bedste tanker til dig

BørneTelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.