Brev
Efterskole
Hej brevkassen…
Jeg er i et stort dilemma, en fra min klasse fortalte mig for over et år siden at hun skulle på efterskole. Jeg havde også selv længe kigget på den efterskole men var ikke kommet ind.
Her for lidt siden kom jeg heldigvis ind og jeg var over lykkelig, men så var der bare lige det problem med pigen fra min klasse.
For jeg aner ikke hvordan jeg skal fortælle hende det eller hvordan hun reagere.
Hende og jeg har været veninder men er det ikke rigtigt mere, så er bange for at hun bare vil gøre mit efterskole år helt vildt dårligt.
Efterskole er noget man skal se tilbage på og smile af men jeg er så bange for mit efterskole år fordi hun skal med.
Hvordan skal jeg fortælle hende det uden at hun bliver sur og tror at jeg bare wannabe hende mega meget…
HJÆLP???
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 16 år.
Jeg kan godt forstå din tanke omkring, at din eks veninde kan tænke, at du wannabe´er hende. Men som du selv skriver i dit brev, så har du set på den efterskole længe, men kom desværre bare ikke ind i første omgang.
Måske ved hun godt, at du allerede så på den, dengang I søgte om optagelse?
Jeg synes faktisk, at du skal sige det til hende som det er. Du kan sige, at du også er kommet ind på den samme efterskole som hende og at du virkelig håber, at I kan få det bedste ud af det. Selvom I ikke er veninder mere. Der går sikkert rigtig mange på en efterskole, så I behøver jo ikke have så meget med hinanden at gøre, hvis I ikke har lyst til det.
Det kan nogle gange være trygt, at have nogle man kender, når man skal starte et helt nyt sted. Selvom I ikke er veninder, kunne I måske bruge hinanden i starten af jeres efterskoleophold? Det kan være rigtig rart, at have én at læne sig lidt op af, når man skal lære en masse nye mennesker at kende. Det kan være, at din eks veninde også synes det kunne være rart?
Hvis hun nu skulle begynde, at fortælle dine nye efterskole kammarater, at du wannabe´er hende, så tror jeg ikke du skal være så bekymret for, hvad de andre tænker. De kommer jo til at lære dig at kende på efterskolen. Og de vil sikkert synes, at du er sød og en god ven. Jeg tror faktisk, at de er lidt ligeglade med, hvorfor du er startet på efterskolen. Eller hvorfor du netop har valgt denne efterskole.
Skynd dig, at få snakket med din eks veninde om det, så du kan begynde at glæde dig til at komme på efterskole.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.