Brev
Efterskole..
Kære Brevkasse
jeg (skal) snart på efterskole her efter sommerferien, men har ikke rigtigt haft lyst hvorfor min lære giver mig det råd er fordi jeg er dårlig skolen.
Jeg har flyttet skole 9 gange pga min mor og skilsmisse. Er ikke blevet mobbet og har levet et liv hvor jeg havde det super fedt indtil jeg skulle flytte 100% væk fra det sted hvor jeg blev født og opvokset. Har mistet kontakt til alle de gamle venner..
Facebook ingen skriver til mig som før i tiden.. Ingen piger skriver som før i tiden osv. Har siddet hver dag i 2 år på mit værelse og spillet spil som fx Habbo Minecraft etc.. Online spil hvor man chatte med andre folk.
Ting er bare ændret og jeg har et problem med at pludselig skulle på efterskole. Mange siger det er mega fedt! Men.. tror i det er noget for mig. Jeg fra social+sjov+osv blevet til en person som bare spiller på værelset og snakker med ingen osv.. Tror i at efterskole er en god ting for mig.. Håber at få svar ! 🙂
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng Tusind tak for dit brev. Du afslutter med at spørge direkte, "Tror I, at efterskole er en god ting for mig?" Så det vil jeg gerne svare på lige så direkte, som du spurgte. JA, for pokker. Jeg tror, det er en genial ting, jeg tror, det er lige, hvad du har brug for. Jeg tror, du får mulighed for at ændre dit liv, for at blive social igen, for at føle, at du er en, der hører til. Jeg smilte, og jeg tænkte "YES", da jeg læste, at du skal på efterskole. Det var det direkte svar. Men der er selvfølgelig flere tanker bagved. Du har flyttet ni gange. Dine forældre er blevet skilt, du er ikke længere der, hvor du voksede op, du har isoleret dig på dit værelse. Jeg vil gætte på, at du føler dig ensom, og måske faktisk også en lille smule forladt - er det rigtigt? Et barn, en ung som dig eller en voksen har brug for at tilhøre noget, at være sammen med andre og blive værdsat i en eller anden grad. Vi har brug for fællesskab, brug for oplevelser og nærvær. Det er store ting, jeg skriver om her, men det er vigtigt. Hvis vi ikke har de ting, så bliver vi isolerede, alene og triste. Det er ikke sådan, livet skal være, er det? At starte på en efterskole betyder, at du igen skal "flytte". Det må næsten være udmattende at tænke på? Men ved du, hvad du skal "flytte" hen til? Hvad er en efterskole? Det er et sted, hvor der er andre unge som dig. Der er oplevelser. Der er fællesskab. Der er nærvær. Det er et sted, hvor man kan få chancen for at starte på en frisk. Kan du prøve at tænke disse ting igennem? Der er nemlig rigtig mange, der siger, at det er mega fedt. Ved du, hvorfor de siger det? Fordi det rent faktisk ER mega fedt :-) Men det betyder ikke, at man ikke må have det svært med det. Det er faktisk ret naturligt at være bekymret over det. Hvordan tænker alle de andre om mig? Er jeg god nok? Er der nogen, der gider at snakke med mig? Alle disse tanker er naturlige. Men det at de er naturlige, betyder også, at det er tanker, som næsten alle har. Så når du står den første dag på skolen, og bare synes det er svært, så tænk på, at sådan er der rigtig mange af de andre, der også har det. Har du fået talt med dine forældre om dine tanker? Det er vigtigt, at du kommer ud med det. Det behøver ikke være fordi, dine forældre skal fjerne følelsen for dig, men bare det at dele sin bekymring med andre kan gøre, at man slapper lidt mere af omkring det. Kunne du ikke prøve at tale med dem om det? Så når du spørger mig, så tænker jeg YES, kom afsted, kom afsted, kom afsted, det bliver fedt for dig, og nu ved du også, hvorfor jeg tænker sådan. Hvis du har brug for at snakke mere om det, så er du velkommen til skrive igen, eller du kan ringe til os på 116 111. Du kan også sms’e til dette nummer, eller du kan chatte med os her: http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Jeg håber så meget, at du kommer afsted på efterskole og får et fantastisk år!
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen