Efterskole..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng Tusind tak for dit brev. Du afslutter med at spørge direkte, "Tror I, at efterskole er en god ting for mig?" Så det vil jeg gerne svare på lige så direkte, som du spurgte. JA, for pokker. Jeg tror, det er en genial ting, jeg tror, det er lige, hvad du har brug for. Jeg tror, du får mulighed for at ændre dit liv, for at blive social igen, for at føle, at du er en, der hører til. Jeg smilte, og jeg tænkte "YES", da jeg læste, at du skal på efterskole. Det var det direkte svar. Men der er selvfølgelig flere tanker bagved. Du har flyttet ni gange. Dine forældre er blevet skilt, du er ikke længere der, hvor du voksede op, du har isoleret dig på dit værelse. Jeg vil gætte på, at du føler dig ensom, og måske faktisk også en lille smule forladt - er det rigtigt? Et barn, en ung som dig eller en voksen har brug for at tilhøre noget, at være sammen med andre og blive værdsat i en eller anden grad. Vi har brug for fællesskab, brug for oplevelser og nærvær. Det er store ting, jeg skriver om her, men det er vigtigt. Hvis vi ikke har de ting, så bliver vi isolerede, alene og triste. Det er ikke sådan, livet skal være, er det? At starte på en efterskole betyder, at du igen skal "flytte". Det må næsten være udmattende at tænke på? Men ved du, hvad du skal "flytte" hen til? Hvad er en efterskole? Det er et sted, hvor der er andre unge som dig. Der er oplevelser. Der er fællesskab. Der er nærvær. Det er et sted, hvor man kan få chancen for at starte på en frisk. Kan du prøve at tænke disse ting igennem? Der er nemlig rigtig mange, der siger, at det er mega fedt. Ved du, hvorfor de siger det? Fordi det rent faktisk ER mega fedt :-) Men det betyder ikke, at man ikke må have det svært med det. Det er faktisk ret naturligt at være bekymret over det. Hvordan tænker alle de andre om mig? Er jeg god nok? Er der nogen, der gider at snakke med mig? Alle disse tanker er naturlige. Men det at de er naturlige, betyder også, at det er tanker, som næsten alle har. Så når du står den første dag på skolen, og bare synes det er svært, så tænk på, at sådan er der rigtig mange af de andre, der også har det. Har du fået talt med dine forældre om dine tanker? Det er vigtigt, at du kommer ud med det. Det behøver ikke være fordi, dine forældre skal fjerne følelsen for dig, men bare det at dele sin bekymring med andre kan gøre, at man slapper lidt mere af omkring det. Kunne du ikke prøve at tale med dem om det? Så når du spørger mig, så tænker jeg YES, kom afsted, kom afsted, kom afsted, det bliver fedt for dig, og nu ved du også, hvorfor jeg tænker sådan. Hvis du har brug for at snakke mere om det, så er du velkommen til skrive igen, eller du kan ringe til os på 116 111. Du kan også sms’e til dette nummer, eller du kan chatte med os her: http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Jeg håber så meget, at du kommer afsted på efterskole og får et fantastisk år!

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.