Brev
Dyrt tøj og ven
Hej bb
jeg har et lille problem/spørgsmål som jeg håber i gider at svare på. Jeg går i 7. Bare lige som info.
Mig og mine venner kan godt lide at købe dyrt tøj og sko osv. Vi snakker rigtig meget om det, men jeg har en ven der ikke får så meget tøj fra sine forældre, lad os bare kalde ham J.
Mit problem er så om det er okay at snakke og flashe dyrt tøj når han ikke har sådan noget,
det har virkelig irriteret at der er stor forskel på os da han er rigtig sød.
Jeg ved at de ikke har så mange penge og er en af de eneste der ved det/ har regnet det ud.
Håber i gider svare da det virkelig freaker mig ud at han måske føler sig udenfor. Han er ikke sådan en person man kan snakke med sådan nogle ting om, så måske kan i hjælpe med nogle ting jeg kan gøre.
Vh x
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej X
Hvor er du bare betænksom og hvor er det fint, at du er så opmærksom på om din klassekammerat føler sig udenfor.
Jeg kan godt forstå, at du og dine venner gerne vil snakke om det som interesserer jer og vise jeres nye tøj frem for hinanden. Måske kan du/I overveje at dæmpe snakken om tøjet lidt, når han er i nærheden. Som du selv skriver, er han rigtig sød og I kan sikkert finder andre ting at tale om, når I er sammen med ham. På den måde viser I også jeres klassekammerat, at det ikke handler om tøjet og det de koster, men det man indeholder som klassekammerat og ven, der tæller allermest.
Samtidig er det jo sådan, at nogle mennesker har flere penge at bruge end andre mennesker og det skal du ikke være ked af eller flov over – men tænke over hvad du synes er mest værdifuldt for dig. Det fornemmer jeg i dit brev, at du allerede gør. Der er jo også familier som helt bevidst vælger at bruge deres penge på andre ting end fx dyrt tøj og sko. Det kan være, at man har holdninger til, hvad tøj og sko skal koste eller at det simpelthen ikke er vigtigt. Sådan er vi heldigvis forskellige og kan være venner alligevel, selvom man har forskellige holdninger og interesser.
Jeg håber, at svaret kan hjælpe dig til fortsat at se stor værdi i at have venskaber på kryds og tværs af interesser og valg.
Mange hilsner fra BørneTelefonen